آفتاب
وال استریت ژورنال:

تهدید نظامی دولت آمریکا علیه ایران معتبر نیست

تهدید نظامی دولت آمریکا علیه ایران معتبر نیست

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده آمریکا هیچ چیزی در توافق هسته‌ای با ایران به دست نیاورده است، نوشت: بدیهی است که حامیان برجام می‌گویند توافق بهتری وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش نوشت: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دفاع از توافق هسته‌ای دو استدلال را مطرح می‌کند، ما نمی توانستیم به توافق بهتری دست یابیم و اینکه گزینه دیگری جز جنگ وجود ندارد. این دلایل دست کم سبب شد تا دموکرات ها در سنا مانع از رد برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) شوند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی ، این استدلال که ما نمی توانستیم به توافقی بهتر دست یابیم به طور واضح درست است چون زمانیکه تیم مذاکره کننده آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد حقیقت کاملا مشخص می‌شود. جان کری وزیر امور خارجه و رهبر مذاکره کنندگان با بی قیدی رژیم بازرسی ها از برنامه هسته‌ای ایران که در یک توافق میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین شده است را تحسین می‌کند ، در حالیکه حتی متن این توافق در اختیار کنگره قرار نگرفته است.

کری علاوه بر این به ایران اجازه داده است مانع از دسترسی به سایت های نظامی‌اش شود. به عنوان مثال ایران قرار است به جای آژانس خود نمونه برداری های محیطی را از سایت پارچین انجام دهد.

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا نیز وقتی از وی درباره نقش کنگره برای بازبینی توافق هسته‌ای آنگونه که رئیس جمهور وعده داده و قانون آمریکا ملزم می‌کند سوال شد، تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که وقتی تمام کشورهای دیگر عضو 1+5 قرار است به سازمان ملل بروند و تائید بگیرند، اینکه ما بگوییم ببخشید ، جهان باید منتظر کنگره آمریکا بماند کمی دشوار خواهد بود.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت:‌ درباره استدلال دیگر مبنی بر اینکه گزینه دیگر جنگ خواهد بود باید گفت که تنها تا حدودی درست است. این استدلال زمانی درست است که آمریکا واقعا تهدیدی معتبر باشد . این مسأله که تنها گزینه توافق حمله فوری به تاسیسات هسته‌ای ایران است درست نیست.

تنها موضوع ناراحت کننده برای ایران در توافق هسته‌ای این است که اگر این کشور توافق را نقض کند تحریم های اقتصادی باز خواهد گشت حتی اگر چنین اتفاقی روی دهد، تمام قراردادهایی که ایران پیش از کشف نقض توافق انجام داده است، طبق برجام از تحریم مصون هستند و به همین دلیل ایران می تواند به کار خود در برنامه هسته‌ای اش ادامه دهد.

نکته دیگر این است که زمانی یک تهدید معتبر است که دست کم قادر باشد برنامه هسته‌ای ایران را تا مدت زمانی طولانی فلج کند اما شواهد نشان می‌دهد که ایران قابلیت زیادی در بازسازی دوباره تاسیسات آسیب دیده دارد.

بنابراین ،‌پیش از آنکه ایران بتواند به یک تهدید نظامی معتبر پاسخ دهد باید دولتی در آمریکا وجود داشته باشد که عنصر لازم برای عمل کردن به جای حرف زدن درباره گزینه نظامی را دارا باشد. به طور قطع این « ما» کنونی این گونه نیست.

انتهای پیام

کد N956964

وبگردی