آفتاب
گزارش تحلیلی مهر از آخرین تحولات ترکیه؛

سایه سنگین اردوغان بر پنجمین کنگره حزبی/ تلاش برای کسب قدرت مطلق

سایه سنگین اردوغان بر پنجمین کنگره حزبی/ تلاش برای کسب قدرت مطلق

با انتخاب مجدد «داود اوغلو» به عنوان رهبر حزب عدالت و توسعه و نزدیک شدن انتخابات پارلمانی زود هنگام، تلاش های فراوان «اردوغان» برای بازیابی وجهه اش در صحنه سیاسی ترکیه به اوج خود رسیده است.

خبرگزاری مهر ـ مهرداد محمدی: با انتخاب مجدد «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه به عنوان رهبر حزب عدالت و توسعه و نزدیک شدن انتخابات پارلمانی زود هنگام، تلاش های فراوان «رجب طیب اردوغان» برای بازیابی وجهه اش در صحنه سیاسی ترکیه به اوج خود رسیده است، این در حالی است که ورود این کشور به جنگ همزمان با داعش و پ ک ک، می تواند شرایط داخلی این کشور را در آینده دچار تغییر و تحول اساسی کند.

پنجمین کنگره حزب عدالت و توسعه برای انتخاب رهبر جدید این حزب روز شنبه در آنکارا هنگامی برگزار شد که تنها یک نامزد برای احراز این پست وجود داشت که آن هم خود احمد داود اوغلو نخست وزیر و رهبر حزب بود. وی مجددا با کسب رأی قاطع به عنوان رهبر حزب حاکم در ترکیه انتخاب شد تا بدین ترتیب راه خود را تا انتخابات پارلمانی این کشور که قرار است اول نوابر برگزار شود، ادامه دهد.

نکته شایان توجه در این کنگره اما؛ حضور پر رنگ رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور بود. چنانچه برای وی یک فیلم ویدئویی آماده شده بود که در هنگام پخش آن شعارهایی حاوی احساسات پرشور از سوی حضار سرداده شد.

البته حضور پر رنگ اردوغان فقط در حد سردادن شعار برای وی نبود و تا پایان کنگره سایه سنگین وی به طور کامل حس می شد، این در حالی است که طبق قانون اساسی ترکیه رئیس جمهور نمی تواند در صحنه های سیاسی تاثیر و حضور مستقیم داشته باشد.

 به هر حال؛ در پنجمین کنگره حزب عدالت و توسعه تغییرات اساسی در مجمع اجرایی و تصمیم گیری مرکزی حزب صورت گرفت به طوری که ۳۱ نفر به طور کامل جای خود را به اعضای جدید دادند و جالب اینکه اعضای جدید این مجمع عموما از دوستان و یاران نزدیک رئیس جمهور این کشور هستند.  

هر چند این انتخابات یک انتخابات درون حزبی بود، ولی این سوال مطرح است که با توجه به انتخابات زود هنگامی که قرار است در تاریخ اول نوامبر برگزار شود این تغییرات اساسی در حزب و روی کار آمدن دوستان و یاران با وفای اردوغان چه تاثیری در انتخابات پارلمانی خواهد گذاشت؟ زیرا با توجه به شرایط حساس داخلی و منطقه ای، این انتخابات می تواند تاثیری مستقیم بر روی آینده سیاسی و اقتصادی این کشور داشته باشد.

اردوغان امید دارد در انتخابات زود هنگام، حزبی که خود بنیانگذار آن است را بتواند به مانند دوران قبل به به تنهایی بر سر حکومت آورده و بدون احتیاج به هیچ ائتلافی، بتواند مجددا رهبری کشور را بدست گیرد. وی به دنبال آن است که در دوره جدید بتواند اکثریت قاطع مجلس را کسب و با تغییر قانون اساسی سیستم پارلمانی کشور را به سیستم ریاستی تغییردهد. در نتیجه با حفظ سمت، قدرت مطلق کشور ترکیه شده و تمامی امور مملکتی را خود بدست گیرد. ضمن اینکه در صورت چنین اتفاقی، بسیاری از مکانیزم های تصمیم گیری و قانون گذاری کشور با نظارت خود وی تغییر خواهد کرد.

بنا به گفته برخی از کارشناسان صاحب نظر و حتی سیاسیون مطرح ترکیه، چرخش ۱۸۰ درجه ای اردوغان نسبت به گروه تروریستی داعش و هم پیمان شدنش با نیروهای موسوم به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و زدن کلید یک جنگ تمام عیار علیه پ ک ک، بر این ستون استوار است.

 حتی رئیس حزب دمکرات خلق ها «صلاح الدین دمیرتاش» که به عنوان نماینده کردهای ترکیه بعد از سال ها توانسته برای اولین بار وارد مجلس شود، بر این باور است که شخص اردوغان با زدن کلید جنگ خانمان سوز می خواهد این حزب را ـ که توانسته با جذب آرای میلیون ها کرد وارد مجلس شود ـ از صحنه انتخابات محو نموده و با بازی دادن احساسات ملی گرایانه مردم، در انتخابات اول نوامبر پیروز شود.

از سویی؛ در دوران شروع مذاکرات صلح بین حکومت اردوغان با پ ک ک، بسیاری از اقشار مختلف سیاسی و مردمی در جهت مخالفت با این تصمیم رجب طیب اردوغان به پا خواستند زیرا معتقد بودند این گروه از روند مذاکرات صلح سوء استفاده کرده و به تجهیز کردن خود به سلاح های مدرن نظامی متمایل شده است. کما اینکه هم اکنون این حزب در جنگ با نیروهای ترک از سلاح های پیشرفته استفاده می کند، هر چند گفته می شود این سلاح ها برای مبارزه با داعش در اختیار پ ک ک قرار داده شده است.

از سوی دیگر با شعله ور شدن و گسترش آتش جنگ بین ارتش ونیروهای امنیتی ترکیه و پ ک ک، تمامی احزاب دیگر از جمله احزاب جمهوری خلق و جنبش ملی گرا که دو حزب پر قدرت مخالف اردوغان هستند، درمبارزه با پ ک ک با یکدیگر هم صدا شده اند.

همین احزاب اما؛ تلاش های خود را برای انتخابات اول نوامبر شروع کرده و قصد دارند این بار نه فقط جلوی حضور اردوغان در صحنه سیاسی این کشور را بگیرند، که با استفاده از حربه های سیاسی در تلاش اند تا  آراء حزب عدالت و توسعه را نسبت به انتخابات ماه ژوئن شکسته و آن را در جایگاهی ضعیف تر از جایگاه فعلی اش قرار دهند.  

در هر صورت، با انتخاب مجدد احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه به عنوان رهبر حزب عدالت و توسعه و نزدیک شدن انتخابات پارلمانی زود هنگام، تلاش های فراوان رجب طیب اردوغان برای بازیابی مجدد وجهه اش و تثبیت خود در صحنه سیاسی ترکیه به اوج خود رسیده است.  

کد N956956

وبگردی