آفتاب

اکثر ژاپنی ها مخالف حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی هستند

اکثر ژاپنی ها مخالف حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی هستند

نظرسنجی ها نشان می دهد که افکار عمومی ژاپن با لایحه حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «آساهی شیمبون» ژاپن در تازه ترین نظرسنجی خود اعلام کرده که بیش از نیمی از رای دهندگان ژاپنی با لایحه حضور نظامیان کشورشان در جنگ های فراسرزمینی که برای نخستین بار از پایان جنگ جهانی دوم به این سو اتفاق می افتد، مخالف هستند.

با این حال، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و حزب حاکم لیبرال دموکرات تصمیم دارند این لایحه را که از سوی مجلس نمایندگان تصویب شده تا پیش از پایان نشست پارلمان ژاپن در تاریخ ۲۷ ماه میلادی سپتامبر، در مجلس سنا نیز به رای بگذارند.

بنا به اعلام آساهی شیمبون، ۵۴ درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی با لایحه حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی مخالف هستند حال آنکه تنها ۲۹ درصد از تصمیم دولت حمایت می کنند.

از سوی دیگر، ۶۹ درصد از شرکت کنندگان می گویند بهتر است رای گیری درباره این مسئله به زمان دیگری موکول شود.

ناگفته نماند که حزب حاکم لیبرال دموکرات اکثریت کرسی های مجلس سنا را به دست دارد حال آنکه احزاب مخالف وعده داده اند که از همه ابزارهای موجود برای ممانعت از تصویب لایحه و یا حداقل به تعویق انداختن زمان رای دهی استفاده کنند.

به عقیده مخالفین، حضور ارتش درجنگ های فراسرزمینی با منشور صلح ژاپن مغایرت دارد و نظامیان ژاپنی را به بهانه دفاع از همپیمانانی مثل آمریکا وادار به خصومت با دیگر کشورها می کند.

کد N956837

وبگردی