آفتاب
علی‌اکبر رشاد:

تهران در جذب طلبه رتبه نخست را دارد

تهران در جذب طلبه رتبه نخست را دارد

رئیس شورای حوزه‌های علمیّه‌ استان تهران درباره آغاز سال تحصیلی 94-95 حوزه‌های علمیه تهران در نشستی خبری توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد با اشاره به این‌که «امسال سومین سال است که تهران در جذب طلاب جدید رتبه اول را داشته است» اظهار کرد: از مجموع حدود 5 هزار داوطلب برای تحصیل در حوزه تهران بعد از آزمون و مصاحبه حدود 50 درصد آن‌ها پذیرفته شده‌اند و این نسبت به سال‌های قبل قابل توجه است و باعث شده تا تهران رتبه نخست را در جذب طلاب داشته باشد. اما باید اذعان کرد که شمار داوطلبان در قیاس به نیاز وسیع در تهران ناچیز است و شمار طلاب باید به حدود 300 هزار برسد تا نیاز تهران برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه در تهران گفت: اگرچه تدریس دروس حوزه علمیه در تهران از اوایل شهریورماه آغاز شده است اما برنامه رسمی در 29 شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: چندین سال است که آیین آغاز سال تحصیلی با حضور مراجع عظام تقلید در تهران برگزار می‌شد. پس از حضور آیات مکارم شیرازی و آقا مجتبی تهرانی در سال‌های گذشته برنامه امسال با حضور آیت‌الله جوادی آملی در مصلای حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار خواهد شد. این حضور نشان از مهم بودن حوزه علمیه تهران دارد و از توجه مراجع سپاسگذاریم.

رشاد گفت: از همین جا از مجموعه علمای تهران و روحانیون و ائمه جماعات، مدیران مدارس علمیه و همچنین از مقامات علمی، فرهنگی و اجتماعی تهران نیز دعوت می‌کنیم تا در این آیین حضور داشته باشند که حدودا جمعیت 14 الی 15 هزارنفره در این جلسه شرکت خواهند کرد.

رشاد همچنین در این نشست به بیان تاریخچه‌ای از حوزه‌های علمیه تهران پرداخت و گفت: حوزه تهران یکی از مهمترین حوزه‌های علمی و کهن و ریشه‌دار شیعه است و شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین حوزه شیعه قلمداد می‌شود به جهت اینکه شهرری کانون علم و معرفت بوده و در همان دوران ائمه معصومین و سده‌های اولیه تاریخ اسلام به عنوان یکی از حوزه‌های علمیه فعال شیعه مطرح بوده است.

وی با اشاره به این‌که «قبل از دوره قاجار تهران شهر کوچکی بوده و در آن دو سه مدرسه دینی بیشتر نبوده است» افزود:‌ بعد از اینکه تهران پایتخت می‌شود یکی از کارهای گسترده ساخت مدارس علمیه است که توسط حاکمان آن دوران و علما و خیرین انجام گرفت. در کنار ساخت فضاهای دینی و احداث مدارس علمیه علماء از سراسر کشور توسط دولت آن دوران دعوت به کوچ کردن به پایتخت شدند تا حوزه تهران را رونق بخشند. آن‌ها مخصوصا از علما و حکما به خاطر وجود فلسفه‌های غربی که به تهران وارد شده بود دعوت به حضور کردند و مهمترین آن حکما آقا علی مدرس زنوزی حکیم تهران و شاگردان ملاقلی سبزواری بود که به دنبال ایشان فلاسفه و حکمای زیادی به تهران آمدند. بدین ترتیب کرسی‌های حکمت در تهران افزایش پیدا کرد و مجتهدینی از نجف و تهران به پایتخت کوچ کردند.

رشاد با اشاره به دوران مشروطه و نقش علماء در آن جریانات گفت:‌ در دوران مشروطه حوزه تهران جزء پیشروان آن نهضت بود.

تولیت حوزه‌ علمیه امام رضا(ع) در ادامه افزود: حوزه‌های علمیه در دوران پهلوی تحت فشار رضا شاه قرار گرفتند به نحوی که اجازه ندادند علما با لباس ظاهر شوند. تحت تاثیر آن فشار، حوزه علمیه تهران رو به افول رفت و بسیاری از علما به قم رفتند. در دوره محمدرضا شاه حوزه تهران بی رونق شد و مدیریت واحدی نداشت. نسل ما که در تهران طلبه شدیم در مسجد درس خواندیم در حالیکه حدود 140 مدرسه علمیه در تهران بود که در آن زمان متروک و بعضا تخریب شده بودند.

رشاد با اشاره به رونق حوزه‌های علمیه تهران پس از انقلاب گفت: پس از پیروزی انقلاب تدریجا حوزه‌های علمیه رونق می‌گیرد و آرام آرام مدارس احیا می‌شوند تا اینکه اواخر با نظر شورای مرکزی حوزه‌های علمیه مستقر در قم مرکز مدیریتی در تهران دایر می‌شود و به این ترتیب مرجعی خاص برای مدیریت حوزه‌های علمیه تهران تاسیس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «در این پنج، شش سال تاسیس مدیریت حوزه‌های علمیه تهران کارهای مفیدی انجام شده است» خاطرنشان کرد: اکنون 130 حوزه مستقل در استان تهران فعال است. نیمی از آن متعلق به خواهران و نیمی به برادران است، حدود 15 هزار طلبه در این حوزه‌ها شاغل هستند و 1500 مدرس در سطوح مختلف از پایه یک تا خارج مشغول به تدریس هستند و مجموعه 14 کرسی درس خارج که حدود 1700 نفر در آن شرکت می‌کنند در آن وجود دارند که ثقل آن درس خارج رهبری است. در عین حال سطوح عالی بعد از انقلاب رونق گرفته است. حال آنکه پیش از انقلاب با دروس پایه در تهران تدریس می‌شد و سپس طلاب به قم و نجف می‌رفتند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر رشاد با بیان این‌که «جدا از مدارس حوزه علمیه 10 مرکز و موسسه در رشته‌های تخصصی حوزوی درخواست مجوز کرده‌اند و حدود 5 موسسه در حال حاضر فعالند» افزود:‌ رشته‌های تخصصی چون فلسفه، تفسیر، کلام،‌ اخلاق، حقوق و ... در حال حاضر در پنج مرکز ارائه می‌شوند و در مجموع حوزه تهران نظم خوبی پیدا کرده است و در تراز حوزه‌های سطح اول کشور قرار گرفته و بعد از قم می‌تواند با مشهد، خوزستان، اصفهان و شیراز مقایسه شود و شاید نسبت به بسیاری از آن‌ها از رونق بیشتری برخوردار باشد.

رئیس شورای حوزه‌های علمیّه‌ استان تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که «در حوزه تهران طرح‌های کلان و نظام‌مندی برای ارتقای سطح حوزه‌های علمیه در استان تهران در نظر گرفته شده است» گفت: دوستان و همکاران ما در شورای مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران طرح‌های تحول گرایانه‌ای در دست دارند از جمله نظام جامع حوزه‌های علمیه استان تهران که مربوط به آموزش، تهذیب، امتحان‌ها و فارغ التحصیلی است. شاخص‌هایی که مدنظر نظام جدید حوزه است مختلف و متعدد است که از جمله آن‌ها این موارد است که آموزش باید پرورش معال باشد و غایت آن استعداد محور است و برخلاف دانشگاه‌ها که حافظه محور است و روش رایج هم همین است ما درصدد هستیم روش استعداد محور که مدتی به شناسایی استعدادهای ذاتی است و همچنین رویکرد پژوهش محور را در نظر دارد به کار بگیریم. پژوهش محوری از شاخصه‌های نظام جامع است.

وی به شاخصه دیگری از این نظام جامع اشاره کرد و افزود: مدرسه سالاری از دیگر ویژگی‌های نظام جامع حوزه‌های علمیه تهران است که در آن سعی می‌شود مدارس استقلال نسبی داشته باشند.

به گزارش ایسنا رشاد با اشاره به این‌که «ظرفیت مدارس علمیه تهران بسیار محدود است» افزود: مدارس علمیه تهران غالبا کوچک، فرسوده و فاقد امکاناتی چون کتابخانه، رایانه، کلاس‌ها و خوابگاه‌های مناسب هستند. ما طرح تاسیس پنج مدرسه بزرگ جامع در پنج نقطه از تهران را در نظر داریم که برنامه ریزی آن صورت گرفته است و یکی از آن مدارس در مرکز تهران و چهار مدرسه دیگر در حاشیه‌های تهران تاسیس خواهند شد.

رشاد در پایان از تمامی علاقمندان خواست که اگر نظرات و نقدهایی را نسبت به حوزه‌های علمیه تهران در نظر دارند با مدیریت حوزه علمیه در جریان بگذارند.

انتهای پیام

کد N956760

وبگردی