آفتاب

با نسل جدید حاکمان عرب آشنا شوید/ "یوسف العتیبه" کیست؟

با نسل جدید حاکمان عرب آشنا شوید/ "یوسف العتیبه" کیست؟

شاید نام « یوسف العتیبه» در کشورهای عرب معروف نباشد اما در داستانی که نشریه هافینگتن پست نوشته او در حال تبدیل شدن به « ملک» مناسبت ها، مراسم ها ،جشن ها و پشت پرده های سیاست در واشنگتن است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار افزود: العتیبه، دیپلماتی خلیجی که با پول و نفوذش به بخشی از واشنگتن تبدیل و به سیاستمداران آمریکایی نزدیک شده است.

الاخبار با بیان اینکه « بندربن سلطان شاهزاده سعودی در دهه هشتاد پایه گذار این نسل جدید حاکمان عرب بود»، نوشت:بندر ابتدا قصری را در کنار رودخانه بوتوماک خرید و شیوه زندگی آمریکایی را فرا گرفت تا جاییکه به یکی از مشوقان گروه «کابوهای دالاس» تبدیل شد و حتی شعار آنها را روی بدنه هواپیمای اختصاصی خود ترسیم و در کمک مالی به آن مشارکت کرد و سهیم شد.
بندر بن سلطان با سیاستمداران حرفه ای آمریکایی به ویژه جمهوری خواهان روابطی محکم برقرار کرد.

روابط او با آمریکایی ها بر مبنای شروط آنها بود که منافع اسراییل را تامین می کرد و به منافع اعراب ضربه می زد.
این شاهزاده سعودی حتی در نشست های دوره ای سفیران عرب در واشنگتن تحت عنوان « هماهنگی و کارمشترک» شرکت نمی کرد.
الاخبار خاطرنشان کرد: یوسف العتیبه که در دانشگاه ملی شهر جورج تاون تحصیل کرده است حتی از شاهزاده سعودی پیشی گرفته است.
او یک قصر مجلل در حومه پایتخت آمریکا خریده و جشن های بزرگی را در آن برگزار و بین سیاستمداران و شرکت های لابی دارای منافع خاص پول پخش می کند.
این بندر اماراتی که چهره و شیوه زندگی آمریکایی را برگزیده و بسیار تلاش می کند تا با فرهنگ و سیاست آمریکایی هماهنگ باشد، در یک مرحله 150 میلیون دلار تحت عنوان کمک به بیمارستان کودکان واشنگتن پول پرداخت کرده است.
اما در عرصه سیاست، براساس مطالعات رسانه ای، ریچارد بور جمهوری خواه و رییس کمیته اطلاعات در مجلس سنا اوقات زیادی را با العتیبه سپری می کند و سفیرامارات در آمریکا هم به سفیر اسراییل « بسیار نزدیک» است.


یک مقام ارشد آمریکایی می گوید که « این دو بیشتر اوقات با هرچیزی موافق هستند»
در گزارش الاخبار آمده است : تحرکات سیاسی العتیبه در واشنگتن دو مرحله اساسی دارد و آن مبارزه با ایران و جلوگیری از تغییر در خاورمیانه است.
« نخستین مسئول خلیجی که با صراحت و به طور آشکار خواستار حمله به ایران شد، العتیبه است، او در این زمینه حتی از همکاری با لابی صهیونیستی ابایی ندارد».
در اسنادی که سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر کرده است هم اسم او دیده می شود.
« العتیبه بر حاکمان امارات فشار وارد می کند تا تحریم اقتصادی ایران را فعال کنند و همچنین به همپیمانان خود اطمینان می دهد که دولت امارات به بازیکنان اسراییلی اجازه ورود به خاک امارات را برای شرکت در مسابقات تنیس می دهد».

 

این روزنامه لبنانی نوشت: نسل قبلی حاکمان عرب مانند شیخ زاید و ملک فیصل بر ایجاد تصویری عربی و محلی برای سران عرب تاکید داشتند اما اشخاصی مانند یوسف العتیبه و ژنرال سعودی انور عشقی نمادهای نسل جدیدی هستند که به ادعاهای حاکمان قبلی هم از جمله در باره فلسطین پایبند نیستند و از مشارکت در توطئه های آمریکایی و همکاری با صهیونیست ها احساس شرم نمی کنند.
الاخبار افزود: اکنون با حاکمانی در کشورهای عربی مواجه هستیم که نامی عربی دارند اما رفتارشان غربی است و در خدمت استعمارگران می باشند.
یک دیپلمات ارشد صهیونیستی ، التعتیبه را می ستاید و می گوید: نتیجه ایستادن اسراییل و کشورهای عربی در کنارهم قوی خواهد بود.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد« اگر چه با وجود این نسل جدید از سیاستمداران عرب نباید به حاکمان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص فلسطین و درگیری های با غرب خوشبین بود و دل بست اما بسیاری از عرب ها می دانند که یوسف العتیبه و دوستانش در واشنگتن و تل آویو چه می کنند».

 

 

52310

کد N956756

وبگردی