آفتاب
در دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و بلغارستان اعلام شد؛

وزیر خارجه بلغارستان به ایران می‌آید/ روابط اقتصادی بعد از ۷ سال

وزیر خارجه بلغارستان به ایران می‌آید/ روابط اقتصادی بعد از ۷ سال

معاون وزیر خارجه بلغارستان در دیدار با تخت روانچی گفت: وزیر امور خارجه بلغارستان قصد دارد بزودی به ایران سفر کند؛ بر این اساس، آماده روابط اقتصادی دو کشور بعد از وقفه هفت ساله هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، «والنتین پوریازوف» معاون وزیر امور خارجه بلغارستان که در رأس هیأتی سیاسی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، با مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

معاونان وزرای امور خارجه دو کشور آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه ای و همکاری های بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار، ضمن تشریح روند توافق هسته ای و فرآیند تصویب برجام ، ظرفیت های روابط دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی را برشمرد و افزود: وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور ایجاب می کند که مناسبات دوجانبه را گسترش دهیم و از فرصتهای اقتصادی و تجاری موجود در جهت منافع دو کشور بهره برداری کنیم.

تخت روانچی اظهار داشت: ما آماده همکاری با بلغارستان بعنوان یکی از دوستان سنتی ایران در اروپا و ارتقاء همه جانبه روابط هستیم.

وی سازماندهی و ترغیب بخش های خصوصی دو کشور بویژه اتاق های بازرگانی را برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بسیار با اهمیت توصیف کرد و در همین رابطه پیشنهاد کرد، با تبادل هیأت هایی از فعالان بخش های خصوصی دو کشور زمینه های همکاری و شناخت بیشتر فراهم شود.

معاون وزیر امور خارجه بلغارستان نیز در این دیدار ضمن تبریک بخاطر موفقیت ایران در مذاکرات وین، نسبت به اجرای توافق میان ایران و ۵+۱ و لغوکامل تحریم ها ابراز امیدواری کرد.

پوریازوف افزود: بلغارستان دارای روابط تاریخی طولانی با ایران است و سال آینده، یکصد و بیستمین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور را گرامی خواهیم داشت.

وی از طرح های دولت بلغارستان برای توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: وزیر امور خارجه بلغارستان قصد دارد بزودی به ایران سفر کند و آماده برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بعد از وقفه ۷ ساله هستیم .

معاون وزیر امور خارجه بلغارستان با اشاره به دو برابر شدن حجم مبادلات تجاری دو کشور در سالجاری در مقایسه با سال قبل، نسبت به توسعه بیش از پیش همکاری های اقتصادی و تجاری ابراز خوشبینی کردو افزود :بلغارستان بدنبال مشارکت همه جانبه با ایران است.

معاون وزیر خارجه بلغارستان در پایان طرح اقدام همکاری مشترک جهت توسعه مناسبات دو کشور طی یک سال آتی را تقدیم طرف ایرانی کرد.

گفتنی است سفر پوریازوف معاون وزیر امور خارجه بلغارستان به ایران در پاسخ به سفر رسمی همتای ایرانی وی به صوفیا پایتخت بلغارستان درآذرماه ۱۳۹۲انجام شده است.

کد N956617

وبگردی