آفتاب

تلاش اوباما برای قبولاندن برجام به نتانیاهو

تلاش اوباما برای قبولاندن برجام به نتانیاهو

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: رئیس جمهوری آمریکا اکنون پس از حصول توافق هسته‌ای تلاش می‌کند تا این توافق را به اسرائیلی‌های شکاک بقبولاند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: رئیس جمهوری آمریکا اکنون پس از حصول توافق هسته‌ای تلاش می‌کند تا این توافق را به اسرائیلی‌های شکاک بقبولاند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از آسوشیتدپرس، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که تلاش می‌کند توافق هسته‌ای خود با ایران را به صهیونیست‌های شکاک بقبولاند، بارها تعهد خود را به رژیم صهیونیستی اعلام کرده است اما این احساس ظاهرا دوجانبه نیست. طیف گسترده ای از مردم در اراضی اشغالی به ویژه طرفداران بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعتماد کمی به رئیس‌جمهور آمریکا دارند و او را ساده لوح و حتی دشمن می‌دانند. نتایج یک نظرسنجی که اخیرا انجام شد نشان داد کمتر از یک از آن‌ها معتقدند که اوباما طرفدار این رژیم است. چنین بی‌اعتمادی نسبت به اوباما نشانه خوبی برای او نیست آن هم در حالی که تلاش می‌کند روابط با رژیم صهیونیستی را در آخرین سال ریاست جمهوری خود ترمیم کند. روابط شخصی متشنج بین نتانیاهو و اوباما بدون شک عاملی مهم در تنش بین آمریکا و رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و از سوی دیگر نتانیاهو گام‌های اشتباهی را برداشته است که منجر به تشدید تنش‌ها شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: اوایل سال جاری نتانیاهو با سخنرانی خود در کنگره آمریکا علیه توافق هسته‌ای با ایران، به شدت خشم کاخ سفید را برانگیخت. وی همچنین از زمان اعلام توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در ماه ژوئیه، به لابی با قانونگذاران آمریکایی برای مخالفت با این توافق و جلوگیری از اجرای آن پرداخته است و گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز برای این منظور هزینه‌های زیادی را صرف کرده‌اند. اما اوباما مسئول برخی تصمیم گیری‌های سیاسی است که منجر به بی‌اعتمادی اسرائیلی‌ها به وی شده است. به گفته الکساندر یاکوبسن یک تاریخ نویس در دانشگاه عبری در بیت المقدس، گام‌های اشتباه رئیس جمهور آمریکا به نخستین روزهای ریاست جمهوری وی باز می گردد؛ زمانی که وی تصمیم گرفت یک سخنرانی تاریخی را در قاهره پایتخت مصر با هدف ترمیم روابط آمریکا با جهان عرب انجام دهد. این اقدام اوباما هرگز به محبوبیت او در اسرائیل کمک نکرد. اما بزرگ‌ترین مسئله، توافق هسته‌ای است که تحت رهبری آمریکا میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد. ایران یکی از حامیان اصلی سرسخت‌ترین دشمنان رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و نتانیاهو هشدار داده است لغو تحریم‌ها علیه ایران تنها منجر به دستیابی این کشور به پول بیشتر می‌شود در حالی‌که هنوز حامی دشمنان اسراییل است. این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرده در تلاش برای برگزاری نشستی میان اوباما و نتانیاهو در ماه نوامبر است که نخستین نشست آن‌ها از زمان نهایی شدن توافق هسته‌ای خواهد بود. رییس جمهور آمریکا ماه گذشته در یک سخنرانی برای رهبران گروه‌های یهودی در آمریکا گفت که اختلاف میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر توافق هسته‌ای مثل یک اختلاف خانوادگی است که جای نگرانی ندارد و آمریکا همچنان به امنیت اسراییل متعهد است.

آسوشیتدپرس در حالی بر حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید دارد که این رژیم یکی از دارندگان سلاح‌های هسته‌ای و مسبب بسیاری از ترورها و ناامنی‌ها در منطقه خاورمیانه است.

انتهای پیام

کد N956488

وبگردی