آفتاب
با حضور دی‌میستورا برگزار شد؛

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره تحولات خاورمیانه

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره تحولات خاورمیانه

وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست خود در قاهره، ضمن محکوم کردن یورش سربازان صهیونیستی و شهرک‌نشین‌های افراطی به مسجد الاقصی، خواهان اتخاذ تدابیر فوری برای حل بحران آوارگان سوری شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست روز یکشنبه خود در قاهره با صدور بیانیه‌ای به رژیم صهیونیستی نسبت به عواقب افزایش تحریک عواطف اعراب و مسلمانان جهان، ادامه اقدامات غیرقانونی برای تغییر هویت مسجد الاقصی و یهودی‌سازی آن، اجرای طرح تقسیم زمانی و مکانی این مسجد و نیز اجازه به یهودیان برای ادای مراسم خود در داخل صحن هشدار دادند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب اعلام کردند که از نزدیک در جریان اقدامات سربازان صهیونیستی و شهرک‌نشین‌های افراطی در مسجد الاقصی، یورش آنان به نمازگزاران با شلیک گلوله و گازهای اشک‌آور، ضرب و شتم آشکار نمازگزاران، بازداشت و بیرون راندن آنها از داخل مسجد، هتک حرمت مسجد و اجازه به شهرک‌نشینان افراطی برای ورود به مسجد هستند و این موضوعات را دنبال می‌کنند.

در این بیانیه به شدت گستاخی سربازان صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی محکوم و بر لزوم مقابله با این‌گونه اقدامات براساس شیوه‌های منطبق بر قوانین بین‌المللی و راهکارهای عدالت بین‌المللی تاکید شده تا مقامات رژیم صهیونیستی از این‌گونه اهداف و اقدامات دست بردارند.

در خصوص سوریه، وزرای خارجه اتحادیه عرب از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، اتریش و سوئد نیز که پذیرای پناهجویان سوری بودند، تقدیر کرده و از آنان خواستند هرچه سریعتر راه‌حل سیاسی مناسبی برای بحران سوریه و جلوگیری از وخیم‌تر شدن بحران پناهجویان بیابند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب از کشورهای اروپایی خواستند تدابیری در راستای ایجاد مسیرهایی امن برای عبور پناهجویان از مرزها بیندیشند و شرایطی فراهم کنند که این اشخاص بدون هیچ تبعیضی بتوانند از مرزها عبور کنند.

در بیانیه‌ای که در پایان نشست‌ شورای اتحادیه عرب صادر شد، اعضا از مسوولان بین‌المللی خواستند حمایت بیشتری از کشورهای اردن و لبنان و نیز دیگر کشورهای عربی که میزبان پناهجویان هستند، انجام دهند و به آنان در این امر کمک کنند.

در جریان این نشست که با حضور استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه و به ریاست انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه و نبیل العربی، دیبر کل اتحادیه عرب برگزار شد، دی‌میستورا حاضران را در حریان تلاش‌هایش برای حل بحران سوریه و ایجاد دیدگاه سیاسی مشترک برای خروج از این بحران قرار داد.

دی‌میستورا همچنین به طرح صلح پیشنهادی خود برای سوریه که شامل تشکیل چهار کارگروه از دولت و مخالفان است نیز اشاره کرد.

العربی نیز به نوبه خود با تاکید بر اهمیت ایجاد راهکاری مشترک برای برون رفت از بحران سوریه اعلام کرد که به رغم ارائه طرح‌ها و دیدگاه‌های مختلف برای سوریه مردم این کشور همچنان در بحران و سختی به سر می‌برند.

در خصوص یمن نیز اتحادیه عرب ضمن حمایت از دولت فراری این کشور بر لزوم ادامه مشارکت امارات در عملیات نظامی علیه انصارالله تاکید کردند.

قرقاش نیز به نوبه خود بر همکاری و هماهنگی اعراب برای حل سیاسی بحران یمن و دیگر بحران‌های منطقه تاکید کرد و گفت: باید برای حل بحران‌های سوریه، لیبی، سومالی، و ایجاد راهکاری عادلانه برای مساله فلسطین از طریق تشکیل کشور مشتقل با پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

ناصر جوده، وزیر خارجه اردن نیز به نوبه خود بر حمایت کشورش از حل سیاسی بحران سوریه تاکید و اعلام کرد باید از گروه‌های لیبی برای حل و فصل اختلافات و تشکیل دولت وحدت ملی حمایت شود.

انتهای پیام

کد N956295

وبگردی