آفتاب
یک مسئول:

سطح مصارف آب در گیلان ساماندهی می‌شود

سطح مصارف آب در گیلان ساماندهی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: ضمن تأمین نیازهای اقتصادی مردم منطقه باید سطح مصارف نیز ساماندهی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، آقا‌بیگی امروز در جلسه هماهنگی ستاد دشت پایلوت گیلان گفت: باید همگام با برنامه‌های دولت پیرامون وضعیت آب در کشور‌ در استان گیلان نیز اقدامات لازم و اثرگذار انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر در کشور با حدود 10 میلیارد متر مکعب کسری مخازن آب زیرزمینی روبه‌رو هستیم؛ این موضوع شرایط خاصی را برای کشور ایجاد کرده که از آثار و پیامدهای آن می‌توان به خشک شدن منابع آبی موجود در بخش‌های کشاورزی، کاهش منابع آب شرب و تأثیرات پدید آمده در اکوسیستم آبی، جانوری و گیاهی نقاط مختلف کشور همچنین نشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها در مرکز و غرب کشور اشاره کرد که موجب آسیب به زیربناهای توسعه مانند خطوط ریلی ، تأسیسات آب و برق شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان خاطر نشان کرد: 14 سال است خشکسالی را تجربه می‌کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌ها قریب به 16 سال دیگر نیز این روند ادامه دارد. بنا بر یک الگوی بین‌المللی می‌بایست از 40 تا 50 درصد منابع تجدید‌پذیر آب در کشور استفاده کرد که در حال حاضر این رقم چیزی معادل 80 تا 85 درصد است و به علت شرایط اقلیمی در کل کشور از 60 درصد منابع ارزشمند آب زیرزمینی برای مصارف روزمره از جمله کشاورزی که بیشترین استفاده را دارد، بهره گرفته می‌شود.

‌آقابیگی افزود: تحقیقات مشترک دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی نشان دهنده این است که غالب نقاط کشور در تقسیم‌بندی دشت‌های ممنوعه یا آزاد ممنوعه قرار گرفته که به لحاظ تأمین ورودی‌ها‌ یا جبران برداشت‌ها هر ساله در آن شاهد بیلان منفی آب هستیم و از طرفی در آن استعداد تولید محصولات بسیار بالاست. به همین جهت لازم است تا تدبیری اساسی اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها حول این محور است که هر ساله پنج تا شش میلیارد متر مکعب کسری منابع آب زیرزمینی جبران شود تا طی پنج سال با تأمین 30 میلیارد مترمکعب موازنه منفی آب‌های زیرزمینی کمی اصلاح شود. در این راه برای تمامی استان‌ها برنامه‌ریزی و دشت‌های پایلوت مشخص و تکالیفی تعیین شده تا دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های ذی‌ربط بتوانند در کنار هم به نجات آب کمک کنند.

آقابیگی گفت: در استان گیلان هم با توجه به تعداد چاه‌های زیادی که به نسبت مساحت کم در دشت تالش حفر شده این منطقه به عنوان دشت پایلوت گیلان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: با شرایطی که طی دو سال اخیر در گیلان تجربه شد، لازم است در کنار هم به نحوی اقدام کنیم که با استفاده از شرایط موجود، اصلاح مناسب وضعیت آبی نیز صورت پذیرد و برای اینکه شرایط بهبود یابد، باید حد فاصل نیاز و عرضه رصد شده و اقدامات جبرانی مناسب به کار بسته شود تا ضمن تأمین نیازهای اقتصادی مردم منطقه سطح مصارف نیز ساماندهی شود و در ادامه و در مسیر مدیریت جامع، نتایج حاصله از اقدامات در دشت پایلوت به سراسر استان تعمیم داده شود.

انتهای پیام

کد N956209

وبگردی