آفتاب
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم:

وحدت به معنی دست کشیدن مذاهب از عقایدشان نیست

وحدت به معنی دست کشیدن مذاهب از عقایدشان نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: اگر می‌خواهیم قرآنی فکر کنیم، اهل بیتی بیندیشیم و اسلامی عمل کنیم باید وحدت اسلامی، اجتماعی و ملی خود را حفظ کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «مسئله وحدت هم از نظر آموزه‌های دینی وحیانی و هم از نظر روایات و سیره‌های ائمه هدی(ع) یکی از مسلمات و محکمات دین اسلام است» اظهار کرد: وحدت جزء ضرورت‌های هر جامعه است و هیچ کسی نمی‌تواند در اصل این موضوع خدشه‌ای وارد کند، چون آیات و روایات محکم و صریحی در این زمینه آمده است.

وی ادامه داد: وحدت به این معنی نیست که فرق، از مبانی اعتقادی خود دست بردارند و همگی یک نوع مذهب را انتخاب کنند این معنی وحدت نیست. معنی وحدت این است که شیعه و سنی با حفظ مذهب خود در منافع کلی جامعه در کنار هم باشند. هیچ فرد شیعه نمی‌خواهد فرد سنی را شیعه کند و یا هیچ فرد سنی نمی‌خواهد فرد شیعه را سنی کند. شیعیان می‌توانند بر مبانی اعتقادی خود محکم بایستند و اهل سنت هم مبانی دینی خود را حفظ کند اما وقتی که می‌بینند در دنیا دشمن مشترک دارند باید در کنار هم بایستند و توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: برای دشمن فرقی نمی‌کند که منفعتش در بین شیعیان فراهم می‌شود یا در بین سنی‌ها، بلکه هدف آنها ایجاد تفرقه است تا به آنچه که می‌خواهند برسند. دشمن حتی اگر بتواند بدون ایجاد تفرقه کاری انجام بدهد آن کار را می‌کند، ولی تجربه نشان داده که وقتی مسلمانان با هم متحد می‌شوند این اتحاد مانعی می‌شود که دشمنان نتوانند کاری از پیش ببرند.

اسکندری تاکید کرد: متفکران، تاثیرگذاران و اندیشمندان مسلمان باید به این مهم توجه کنند که دشمنان به دنبال سلطه بر جوامع اسلامی و فرقه فرقه کردن مسلمانان هستند بنابراین باید با اتحاد در برابر آنها بایستند.

وی ادامه داد: برخی از بزرگان مذاهب اسلامی فکر می‌کنند که با پافشاری بر تعصبات مذهبی خود می‌توانند دشمنان را عقب بنشانند در حالی که اینگونه نیست. دشمنان اسلام در کل مخالف قرآن، مفاهیم اسلامی و آسایش و رفاه جوامع اسلامی هستند.

وی در ادامه با بیان این‌که «در طول دهه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که اردوگاه استکبار با لشکر شوم و نقشه‌های خود چه بر سر عراق و افغانستان آورده است» گفت: چرا ما امروز مسائل بدیهی و روشن خودمان را اینقدر نادیده می‌گیریم و بر کوس اختلاف می‌زنیم آن هم به بهانه پافشاری بر روی عقاید شیعی و یا سنی.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان کرد: مگر ما پیروان امام صادق (ع) نیستیم که حضرت در باب تقیه می‌فرمایند: "کسی که تقیّه ندارد، دین ندارد." تقیه یعنی رعایت مصالح. یعنی اگر در جایی دیدید که می‌خواهید روی دستورات مذهب خود به صورت علنی ایستادگی کنید و این مسئله ضربه‌ای به دین می‌زند و مشکلاتی را برای جهان اسلام به وجود می‌آورد عقیده خود را به صورت علنی ابراز نکنید. این مسئله به قدری از نظر ائمه (ع) مهم است که می‌فرمایند احکام دینی خود را ابراز نکنید تا اینکه به وحدت جهان اسلام خدشه‌ای وارد نشود.

اسکندری ادامه داد: تقیه برای حفظ وحدت و ناکام گذاشتن دشمن است. امروز ما در جامعه اسلامی و ایرانی خود به برکت ولایت و رهبری عالمانه و حکیمانه یک فقیه زبردست، صاحب این وحدت هستیم و باید این وحدت را حفظ کنیم. ولی باید بدانیم که بحث فقط محدود به ایران نیست که برخی بگویند ما اکنون در موضع قدرت هستیم و نباید برخی از مسائل را نادیده بگیریم، مسئله وحدت مربوط به جهان اسلام و مسلمانان و شیعیانی که در کشور‌های دیگر در اقلیت هستند، هم می‌شود و ما باید منافع، منابع، حیات و زندگانی آنها را هم در نظر بگیریم.

وی افزود: در یک کلام ما اگر می‌خواهیم قرآنی فکر کنیم، اهل بیتی بیندیشیم و اسلامی عمل کنیم و ایرانی با غیرت باشیم باید وحدت اسلامی، اجتماعی و ملی خود را حفظ کنیم تا بتوانیم در برابر توطئه‌های استکبار جهانی با تمام قدرت بایستیم.

انتهای پیام

کد N956112

وبگردی