آفتاب

استقبال بغداد از تعیین سفیر قطر در عراق/ "کنفرانس دوحه دخالت در امور داخلی ماست"

استقبال بغداد از تعیین سفیر قطر در عراق/ "کنفرانس دوحه دخالت در امور داخلی ماست"

وزیر امور خارجه عراق ضمن انتقاد از کنفرانس دوحه علیه بغداد، تصمیم قطر برای تعیین سفیر در عراق را علامت خوبی ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگویی که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرد، از تصمیم قطر برای تعیین سفیر در بغداد که بعد از 25 سال برای اولین بار اتفاق می‌افتد و به از سرگیری روابط عراق و قطر منجر خواهد شد، استقبال کرد اما گفت که این اقدام کافی نیست.

جعفری با انتقاد از کنفرانس دوحه تصریح کرد: انتظار نداشتیم این کنفرانس به این شکل برگزار شود. پیام آن برای ملت عراق مثبت نبود و به نظر ما به روابط دو طرف و روابط کل کشورهای عربی کمک نمی کند زیرا دامن زدن به قضیه شیعه و سنی کار درستی نیست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جعفری تاکید کرد که دولت و پارلمان عراق نماینده تمام طیف‌های ملت عراق هستند و هیچ گروهی در حاشیه گذاشته نمی شود.

وی ادامه داد: عراق اصرار دارد که در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکند و بیش از آن در تلاش است که کشوری هم در امور داخلی عراق دخالت نکند.

وی با اشاره به این که کنفرانس دوحه دخالت در امور عراق است، گفت: برخی اوقات دخالت سیاسی خطرناک‌تر از دخالت نظامی است.

در شرایطی که دوحه اخیرا میزبان کنفرانس مخالفان عراقی بوده است و بغداد نیز شرکت‌کنندگان در این کنفرانس را به حمایت از تروریسم متهم کرد، دوحه اعلام کرد که سفیر خود در بغداد را تعیین کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، پس از گذشت حدود 25 سال از تعطیلی سفارت قطر در بغداد تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر زاید سعید راشید الکمیت الخیارین، را به عنوان سفیر فوق‌العاده در عراق تعیین کرد.

پیشتر خالد العطیه، وزیر خارجه قطر در اواخر مه به عراق سفر کرد که این نخستین سفر مسئول قطری عالی رتبه به عراق از زمان سقوط نظام صدام در سال 2003 بود و در این سفر توافق شد که سفارت قطر در بغداد که از سال 1990 در پی حمله عراق به کویت بسته شده بود، بازگشایی شود.

انتهای پیام

کد N956004

وبگردی