آفتاب

آیا پهپادها آمریکا را به غرب وحشی باز می‌گردانند؟

آیا پهپادها آمریکا را به غرب وحشی باز می‌گردانند؟

پهپادها هر چه بیشتر جای خود را در زرادخانه نیروهای پلیس آمریکا باز می‌کنند اما عملیاتی کردن آنها در یک حوزه قانونی خاکستری باعث نگرانی‌هایی درباره تجسس دائمی علیه شهروندان شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماه گذشته میلادی قانونی در ایالت داکوتای شمالی تصویب شد که به نیروهای پلیس این ایالت اجازه داد تا پهپادها را به گاز اشک‌آور مجهز کنند. با تصویب این قانون دورنمای استفاده پلیس آمریکا از پهپادهای مسلح مطرح شد.

جی استنلی، تحلیلگر سیاسی اتحادیه موسوم به اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفت: این وضعیت کمی ما را به یاد غرب وحشی می‌اندازد.

آژانس‌های دولتی آمریکا از سال 2012 تاکنون می‌توانند تحت برخی شرایط از پهپادهای کوچک که کمتر از 25 کیلوگرم وزن دارند با دریافت مجوز از اداره هوانوردی فدرال آمریکا استفاده کنند.

با این حال اداره هوانوردی فدرال آمریکا که قوانین مربوط به پهپادهای کوچک را تدوین می‌کند اختیاری در زمینه حفظ حریم خصوصی ندارد و در سطح ملی نیز در آمریکا چارچوب مشخصی در زمینه حریم خصوصی وجود ندارد.

در حال حاضر بالغ بر 24 واحد پلیس در آمریکا کاملا مجهز به پهپاد بوده و برای استفاده از آنها آموزش دیده‌اند.

یک گروه حامی حقوق دیجیتال تحت عنوان "بنیاد مرز الکترونیک" اعلام کرده دست‌کم 60 نیروی پلیس آمریکا از جمله در ایالت‌های تگزاس، آرکانزاس و دیگر مناطق تقاضای دریافت مجوز استفاده از پهپاد را مطرح کرده‌اند.

همچنین پلیس FBI نیز از پهپاد برای ماموریت‌های خاص استفاده می‌کند.

سازمان‌های ضابط قانون آمریکا با استفاده از پهپادها می‌توانند بر صحنه‌های جرم و تصادف نظارت کلی بیشتری پیدا کرده، به جست‌وجوی متهمان یا افراد گم شده پرداخته و به عنوان مثال هنگامی که یک متهم خطرناک خودش را پنهان می‌کند، درباره او اطلاعات تاکتیکی به دست آورند.

پهپادها معمولا برای پلیس آمریکا به میزان 15 تا 50 هزار دلار هزینه ایجاد می‌کنند در حالی که این مقدار بسیار کمتر از هزینه 500 هزار تا 3 میلیون دلاری یک هلی‌کوپتر است.

برخی شهرهای آمریکا نظیر کالیفرنیا و سن خوزه تنها از هواپیماهای خلبان‌دار استفاده می‌کنند. برخی شهرهای دیگر نظیر سیاتل و واشنگتن نیز پهپاد خریداری کردند اما در مواجهه با نارضایتی عمومی از این برنامه دست کشیدند.

فیلیپ فینگان، از کارشناسان گروه مشاوره دفاعی و هوافضای Teal Group اظهار کرد: بسیاری از آژانس‌های دولتی در انتظار هستند تا ببینند چطور وضعیت پیش رفته و تا چه حد این سیستم‌ها توسعه پیدا خواهند کرد.

وی افزود: برای بسیاری از آنها استفاده از پهپاد ارزش ریسک سیاسی را ندارد.

وی پیش‌بینی کرد: بازار تجاری در عرض پنج سال آینده در زمینه پهپادها جهش پیدا خواهد کرد زیرا مردم با آن کنار آمده و نهادهای ضابط قانون بیشتر از آنها استفاده خواهند کرد.

با این حال گروه‌های حقوق بشری نگران هستند که سازمان‌های ضابط قانون در آمریکا با استفاده از پهپاد به تجسس دائمی علیه مردم بپردازند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد: استفاده از پهپادهای مجهز به نرم‌افزار تشخیص چهره، تکنولوژی مادون قرمز و اسپیکرهای ناظر به مکالمه‌های شخصی مردم، در صورت عدم وجود قوانین درست، موجب نقض بی‌سابقه حقوق حریم شخصی خواهد شد.

انتهای پیام

کد N955924

وبگردی