آفتاب
روایت نقوی حسینی از اظهارات ظریف در کمیسیون برجام؛

رئیس‌جمهور آمریکا لغو تحریمهای ایران را ۸ سال دیگر به کنگره می‌برد

رئیس‌جمهور آمریکا لغو تحریمهای ایران را ۸ سال دیگر به کنگره می‌برد

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام گفت: آقای ظریف در این کمیسیون اعلام کرد که «اجرای تحریم‌ها»ی اولیه و ثانویه آمریکا متوقف می‌شود و بعد از ۸ سال، رئیس جمهور آمریکا موظف است که «لغو تحریم‌ها» را به کنگره ببرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با رسانه ملی با اشاره به برگزاری دهمین جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در نوبت بعدازظهر امروز اظهار داشت: کمیسیون امروز میزبان آقای ظریف وزیر امور خارجه و معاونانش آقایان سید عباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی و حسن قشقاوی بود.

وی در خصوص محورهای بحث جلسه بعدازظهر امروز افزود: موضوع اول بحث لغو تحریم‌ها بود که جامعه نیز به آن حساسیت دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از هدف‌های مذاکره هم لغو تحریم‌ها بود.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام تصریح کرد: موضوع دوم نیز بررسی قطعنامه‌های گذشته به ویژه قطعنامه ۱۹۲۹ و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ بود که مورد توجه اعضای کمیسیون قرار داشت؛ لذا بحث‌هایی صورت گرفت و به دو سؤال نیز در خصوص خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد و همچنین ماده ۴۱ که حداقل در ۱۰ بند قطعنامه به آن اشاره شده است، پاسخ داده شد.

نقوی حسینی توضیحات محمدجواد ظریف را بسیار خوب خواند و گفت: ایشان توضیحات کاملی در خصوص لغو تحریم‌ها به کمیسیون ارائه کرد و گفت که تحریم‌های مالی، پولی و اقتصادی اتحادیه اروپا از روز اجرای برجام به طور کامل لغو خواهد شد.

وی افزود: آقای ظریف همچنین بیان کرد که اجرای تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا نیز متوقف خواهد شد و بعد از هشت سال رئیس جمهور آمریکا موظف است که لغو تحریم‌ها را به کنگره ببرد و به تصویب برساند و ما نیز موظفیم که پروتکل الحاقی را در مجلس مطرح کنیم.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنین در خصوص توضیحات ظریف درباره تحریم های شورای امنیت نیز گفت: وی صراحتاً اشاره کرد که همه تحریم‌های مالی، پولی و اقتصادی قطعنامه قبلی از روز اجرا لغو خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه آقای ظریف گفت که ما کاملاً‌ از ذیل فصل هفتم منشور خارج شده‌ایم، تصریح کرد: وزیر امور خارجه اظهار داشت که اگر در بندها اشاره ای به وفق ماده ۴۱ منشور شده، غیر از یک مورد تجویز برگشت‌پذیری، بقیه امتیازاتی است که در قبال لغو تحریم‌های قطعنامه‌های قبلی به ما داده شده است.

کد N955888

وبگردی