آفتاب
با هدف جلب موافقت دمشق با طرح خود؛

دی‌میستورا هفته جاری به سوریه می‌رود

دی‌میستورا هفته جاری به سوریه می‌رود

فرستاده سازمان ملل به سوریه با هدف تکمیل رایزنی‌های خود با مسئولان سوری درباره طرح جدیدش برای حل بحران این کشور، هفته جاری به دمشق می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الوطن سوریه، استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه که اخیرا طرحی را برای حل بحران این کشور با تشکیل چهار گروه تماس بین المللی و کارگروه‌های داخلی ارائه کرد و مورد پذیرش شورای امنیت واقع شد اکنون تلاش می‌کند تا موافقت نهایی مخالفان و نظام سوریه را با طرح خود به دست آورد و فضای مناسب را برای برگزاری کنفرانس ژنو3 فراهم آورد.

به گفته منابع سوری، وی طی هفته جاری به دمشق می‌رود تا مذاکرات خود را با مسئولان سوری درخصوص طرح جدیدش تکمیل کند.

دی‌میستورا در حال حاضر نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند طرح خود را اجرایی کرده و زمینه را برای حل بحرانی فراهم سازد که طی پنج سال جان هزاران سوری را گرفته و هزاران تن را نیز آواره کرده است.

مشاور دی‌میستورا نیز طی روزهای گذشته در سفرش به دمشق به سوالات دمشق درباره طرح جدید دی میستورا پاسخ گفت.

به گفته دی‌میستورا در حال حاضر چهارچوب کلی توافقنامه نهایی کاملا واضح و روشن شده است و تنها برخی مسائل وجود دارد که باید با آن توافق حاصل شود.

دی‌میستورا برای اجرای طرح خود هنوز موافقت رسمی دولت سوریه و مخالفان را به دست نیاورده است و دمشق اصرار دارد که در هر گونه طرحی برای حل بحران باید مبارزه با تروریسم در اولویت باشد. مخالفان نیز بر این مسئله پافشاری می‌کنند که باید بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در راهکار بحران نقشی نداشته باشد.

به گفته منابع آگاه، دی‌میستورا مقدمات را برای تشکیل کارگروه‌ها فراهم آورده است و روسایی را برای هر کارگروه تعیین کرده و در حال حاضر در حال انتخاب اعضای شرکت کننده است. این کارگروه‌ها فعالیت خود را به مدت سه ماه انجام می‌دهند تا بعدا دی‌میستورا نتایج فعالیت‌های آن‌ها و مذاکرات خود را در قالب گزارشی به شورای امینت ارائه کند و مذاکرات ژنو3 برگزار شود.

قرار است 12 شخصیت، نیمی از میان مخالفان و نیمی از دولت سوریه در این کارگروه‌ها عضویت داشته باشند.

اخیرا روسیه نیز برای حل بحران سوریه اقدامات خود را افزایش داده است و حتی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که بر روسیه برای تحول سیاسی در سوریه حساب باز می‌کند.

انتهای پیام

کد N955560

وبگردی