آفتاب

کرزای القاعده را یک "افسانه" خواند

کرزای القاعده را یک "افسانه" خواند

رییس جمهور سابق افغانستان موجودیت القاعده را زیر سوال برد و انجام برنامه ریزی حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 را در افغانستان علیه آمریکا زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نوشته روزنامه گاردین،‌ حامد کرزای،‌ رییس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره شک و تردید خود را بابت این مساله ابراز کرد که گروه تروریستی القاعده به رهبری اسامه بن لادن مسئول حملات 11 سپتامبر 2001 است؛‌ حملاتی که به بهانه آن آمریکا به همراه متحدان خود به افغانستان حمله کرد.

وی گفت:‌ اصلا نمی‌دانم که چنین گروهی وجود داشته باشد. من آنها را ندیدم و درباره آنها گزارشی هم دریافت نکردم. همچنین گزارشی درباره فعالیت آنها در افغانستان دریافت نکردم. القاعده در افغانستان برای من یک افسانه است. آنها اصلا وجود ندارند.

کرزای که در دوران ریاست جمهوری خود بر افغانستان روابط خوبی با دولت پاکستان هم نداشت،‌ در این مصاحبه مدعی شده که نیروهای داعش در افغانستان به طور حتم شبه نظامیان پاکستانی هستند.

رییس جمهور سابق افغانستان همچنین گفت:‌ علی رغم دلایل قاطع مبنی براینکه بن لادن و متحدانش نظیر خالد شیخ محمد این حملات در 11 سپتامبر را برنامه ریزی کردند، حملات 11 سپتامبر علیه آمریکا در افغانستان برنامه ریزی نشده بود. من هرگز با القاعده روبرو نشدم.

وی در پاسخ به سوالی درباره این مساله که آیا قبول دارد القاعده در افغانستان در حملات 11 سپتامبر 2001 دست داشته یا خیر، گفت: می‌توانم به این حقیقت اشاره کنم که این عملیات نه در داخل افغانستان برنامه ریزی شد و نه مردم کشورم مسئول آن بودند.

بن لادن در 1996 از سودان به افغانستان آمد چون از 1991 درسودان در تبعید به سر می‌برد. وی ابتدا در تپه‌های شرقی افغانستان و در جلال آباد ساکن بود ولی بعد به قندهار رفت که محل اصلی فعالیت طالبان بود.

در حالیکه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران امنیتی براین باورند که داعش در افغانستان از اعضای ناراضی طالبان تشکیل شده،‌ اما کرزای آن را رد کرده و می‌گوید که هیچ یک از افغان‌ها در این گروه نیستند و انگشت اشاره خود را به سمت پاکستان نشانه گرفت.

رییس جمهور سابق افغانستان در ادامه آورده است:‌ داعش هیچ جایگاهی در کشور ندارد. هیچ کس در افغانستان عضو آن نیست. افرادی که به اسم داعش فعالیت می‌کنند، همان نیروهای شبه نظامی پاکستانی هستند. برخی از آنها دستگیر شدند و کارت شناسایی آنها ادعای من را ثابت می‌کند. آنها به خوبی تامین می‌شوند.

کرزای ادامه داد: افغانستان به اندازه آمریکا قربانی تروریسم شده است. من از دوستان غربی خود شنیدم که گفتند این حملات از افغانستان رهبری شده بود. این همان چیزی بود که رسانه‌های غربی آن را مطرح کردند. هیچ شکی درباره انجام یک عملیات تروریستی در نیویورک و واشنگتن وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N955510

وبگردی