آفتاب
در دیدار وزیر خارجه برزیل

ظریف: تجارت و سرمایه‌گذاری محور همکاری‌های جدید ایران و برزیل خواهد بود

ظریف: تجارت و سرمایه‌گذاری محور همکاری‌های جدید ایران و برزیل خواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان تجارت و سرمایه‌گذاری را موتور محرکه دوره جدید همکاری‌های ایران و برزیل خواند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدجواد ظریف در دیدار مائورو وییرا (Mauro Vieira)، وزیر روابط خارجی برزیل که به تهران سفر کرده است با اشاره به پیشینه طولانی روابط سنتی خوب ایران و برزیل افزود: روابط ایران و برزیل همواره خوب و رو به جلو بوده است و در حال حاضر زمینه‌های مختلف از گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی، فرهنگی و علمی و انسانی را می‌توانیم مورد تبادل نظر قرار دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح ظرفیت‌های تجاری و صنعتی و بانکی برای گسترش روابط دوجانبه گفت: ما ظرفیت‌های تجاری و صنعتی فراوانی برای گسترش مناسبات دو کشور داریم و وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران و وزیر صنعت و تجارت برزیل به‌عنوان وزیران کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در سفرهای آینده خود می‌توانند فرصت‌های زیادی از همکاری‌های دوجانبه را در چارچوب منافع متقابل فراهم کنند. ما بازار بزرگی برای منطقه داریم و تجارت و سرمایه‌گذاری محور و موتور محرک دوره جدید همکاری‌های ایران و برزیل خواهد بود.

ظریف با تبیین سوابق همکاری‌های ایران و برزیل در زمینه یافتن راه‌حل پیرامون برنامه صلح‌آمیز ایران و 1+5 گفت: جمهوری اسلامی ایران، برزیل و ترکیه خاطره خوبی در گذشته در زمینه همکاری‌های سازنده برای یافتن راه‌حل برای جلوگیری از بحران برنامه صلح‌آمیز ایران را داشته‌اند. ما و برزیل در گذشته در عرصه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چه در عرصه دوجانبه همکاری‌های خوبی داشته‌ایم و ما آمادگی داریم همکاری‌های تکنیکی را در فضای جدید با دوستان برزیلی گسترش دهیم.

او افزود: ایران در دو سال گذشته توانست با تلاش‌های گسترده به توافقی جامع دست یابد که حق جمهوری اسلامی ایران بر غنی‌سازی و ظرفیت خودکفایی در زمینه برنامه صلح‌آمیز اتمی را در زمینه تجاری‌سازی و تبادل تکنولوژی و ساخت سانتریفیوژ با قابلیت‌های نوین را به رسمیت شناخت و ایران عملاً وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی شده است.

مائورو وییرا، وزیر روابط خارجی برزیل نیز با اشاره به نتایج توافق برجام گفت: ما از توافق ایران و 1+5 استقبال کرده و این موفقیت را به جمهوری اسلامی ایران تبریک گفته و امیدواریم نتایج توافق، آثار سازنده جدید بر همکاری‌های مختلف برزیل با جمهوری اسلامی ایران بگذارد.

وزیر امور خارجه برزیل با اشاره به پیشینه بیش از یک قرن روابط متین دو کشور افزود: ما خرسندیم که در پرتو سوابق یک قرن، مناسبات متین بین دو کشور داشته‌ایم و امروز در اینجا هستیم تا فرصت‌های جدید را در مناسبات دو کشور را در تمامی زمینه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم و با تمامی توان آن را ارتقاء بخشیم.

او افزود: ما برای مهر ماه یک هیات تجاری و صنعتی را برای تبادل نظر با همتایان ایرانی خواهیم داشت و در رأس آن وزیر صنعت، تجارت و توسعه برزیل که تجربه فراوانی در زمینه تجارت و صنعت و اقتصاد داشته برای بررسی ظرفیت‌های جدید و تبادل نظر در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وییرا هم‌چنین با اشاره به سفر وزیر کار و امور اجتماعی برزیل به جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری فنی و صنعتی و کارآفرینی بین متخصصان دو کشور را خواستار شد.

انتهای پیام

کد N955496

وبگردی