آفتاب

رهبر ارشد هنگ‌کنگ "مافوق قوه مقننه و قوه قضائیه" است

رهبر ارشد هنگ‌کنگ "مافوق قوه مقننه و قوه قضائیه" است

مقام ارشد چین در دولت‌شهر هنگ‌کنگ گفت که رهبر هنگ‌کنگ از موقعیت‌ ویژه حقوقی برخوردار است که وی را فراتر از قوه مقننه و قوه قضائیه قرار می‌دهد؛ امری که نگرانی سیاستمداران را درباره توسعه نفوذ پکن در این منطقه افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ به مقام‌های مرکزی دولت چین گزارش می‌دهد. هزاران تن از ساکنان این دولت‌شهر اعتراضاتی را برای برقراری دموکراسی کامل برگزار کرده و بر لیونگ چون‌-یینگ، رهبر کنونی فشار وارد آورده‌اند.

ژانگ ژیائومینگ، افسر ارشد ارتباط با چین روز شنبه گفت که سیستم‌های سیاسی‌ که در آنها شاخه‌های دولت می‌توانند اختیارات سایرین را چک کنند، معمولا در کشورهای مستقل اجرا می‌شود و اختیارات مدیر اجرایی هنگ‌کنگ فراتر از این‌هاست.

سخنان این مقام چینی به مناسبت روز "قانون اساسی" مطرح شد که طبق آن چین بر این مستعمره سابق بریتانیا به عنوان منطقه‌ ویژه دولتی کنترل دارد. وی تاکید کرد: مسوولیت دوگانه مدیر اجرایی برای دولت مرکزی و هنگ‌کنگ به وی موقعیت ویژه حقوقی می دهد که فراتراز نهادهای قوه مقننه و قوه قضائیه است. هنگ‌کنگ نوعی سیستم سیاسی نیست که بتواند جدایی قوه‌ها را اجرا کند.

سخنان ژانگ ژیائومینگ خشم بسیاری از قانونگذاران را که می‌گویند پکن به مدیر اجرایی هنگ‌کنگ اختیارات گسترده‌ای داده است، برانگیخت. آلان لئونگ، از اعضای شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ می‌گوید که این اختیارات مدیر اجرایی را همانند امپراتور می‌کند و رئیس حزب کارگر هنگ‌کنگ معتقد است که این سخنان تضعیف کننده قانون اساسی است.

هنگ‌کنگ که سابقا مستعمره انگلیس بود، در سال 1997 تحت دولت "یک کشور، دو سیستم" به کنترل حزب حاکم کمونیست چین باز گردانده شد. طبق آن، قوانین جداگانه و خودمختاری گسترده به هنگ‌کنگ داده شد اما تصمیم‌گیرنده نهایی پکن باقی ماند.

انتهای پیام

کد N955323

وبگردی