آفتاب

توافق کلمبیا و ونزوئلا برای کاهش تنش‌های دوجانبه

توافق کلمبیا و ونزوئلا برای کاهش تنش‌های دوجانبه

وزرای امور خارجه ونزوئلا و کلمبیا توافق کردند تا روابط دیپلماتیک خود را که بخاطر تنش های مرزی تیره و تار شده بود، از سر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ سفرای ونزوئلا و کلمبیا اواخر اوت سال جاری میلادی توسط وزارت خارجه هر دو کشور بخاطر بحران مرزی احضار شده بودند.

پیش از این ماریا آنجلا اولگین و دلسی رودریگز، وزرای امور خارجه کلمبیا و ونزوئلا از دیدار با روسای جمهوری هر دو کشور برای یافتن راه حلی مناسب برای این بحران مرزی امتناع کرده بودند.

درجریان این بحران 20 هزار کلمبیایی متضرر شدند و از مناطق مرزی با ونزوئلا بیرون رفتند.

سازمان ملل گزارش داد که دولت کاراکاس 1500 تبعه کلمبیایی را که در ونزوئلا ساکن هستند،‌ از زمان آغاز این بحران اخراج کرده و بیش از 18500 تن نیز بخاطر ترس از اقدامات دولت کاراکاس خودشان گریخته اند.

بوگوتا و کاراکاس از زمانی که نیکولاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا بخش هایی از مرز با کلمبیا را در 19 اوت بست، در تنش به سر می برند؛ مادورو مدعی است که شبه نظامیان دولتی کلمبیا به یک گشت مقابله با قاچاق دولت ونزوئلا حمله کردند.

رییس جمهوری ونزوئلا دولت بوگوتا را به حمله علیه اقتصاد دولت کاراکاس متهم می کند و اعلام کرده که مرزنشین‌ها سوخت و مواد غذایی را به قیمت پایین خریداری کرده و با قیمت های زیاد در مرز می فروشند.

دیدار نخست وزرای امور خارجه دو کشور که 26 اوت 2015 صورت گرفت، بدون نتیجه پایان یافت.

دولت های اکوادور و اورگوئه نیز مقام های خود را به بوگوتا و کاراکاس اعزام کردند تا به حل این اختلافات بپردازند.

در بیانیه نهایی وزیر امور خارجه اکوادور آمده است:‌ وزرای امور خارجه هر چهار کشور به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در مواجهه با این مساله حساس دست یافتند و با روسای جمهوری هر دو کشور به گفت و گو پرداختند تا درباره دیدار میان آنها برنامه ریزی کنند.

انتهای پیام

کد N955154

وبگردی