آفتاب

مالکی: اجازه بازگشت حزب "بعث" را نمی‌دهیم

مالکی: اجازه بازگشت حزب "بعث" را نمی‌دهیم

نخست‌وزیر سابق عراق ضمن تاکید بر مخالفت کامل خود با هرگونه مداخله در امور داخلی کشورش گفت: نباید اجازه بازگشت حزب ممنوع الفعالیت" بعث" را که ناظر بر کنفرانس دوحه بوده است بدهیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المسلة، نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف "دولت قانون" در سخنانی در دومین کنفرانس قبایل "عنزه" گفت: ما باید به عراق فکر کنیم و منافع عراق را بر هر چیز دیگری ترجیح دهیم. همچنین باید برای حفظ وحدت عراق تلاش کنیم؛ چراکه عزت و بزرگی تمامی مردم در حفظ وحدت عراق است.

وی در این کنفرانس که در استان نجف برگزار شد، تاکید کرد: ما نباید اجازه بازگشت حزب ممنوع الفعالیت "بعث" را که ناظر بر کنفرانس دوحه بوده است، بدهیم. امکان ندار با اقدامات حزب بعث زخم‌هایمان التیام یابد درحالی که امروز می‌بینیم که این حزب کنفرانس‌هایی را برگزار و بیانیه‌هایی را در کشورهایی صادر می‌کند که ما آن‌ها را برادر و همسایه به حساب می‌آوریم هرچند که روابط ما با کشورهای همجوار براساس تسامح و نه برای حمایت از گروه‌های سیاسی یا ناکام گذاشتن روند سیاسی بوده است.

وی ضمن تاکید بر مخالفت کامل خود با هرگونه مداخله در امور داخلی عراق گفت: آگاهی، صبر و همبستگی عراقی‌ها تمامی توطئه‌هایی را که کشور ما را هدف قرار داده بود، ناکام گذاشت. ما برای تحقق این مساله قربانی‌های زیادی دادیم و هنوز مسائل زیادی پیش روی ماست تا پیروزی‌های نیروهای مردمی و ارتش را حفظ کنیم.

وی خواهان حمایت از نیروهای مردمی و ایستادن در کنار آن‌ها در جنگ علیه تروریسم شد.

اخیرا یکی از نمایندگان اتحاد گروه‌های ملی عراق از وجود طرح آمریکا و قطر برای پایان دادن به بحران گروه‌های سیاسی سنی خبر داد و گفت که کنفرانس دوحه و سفر سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق به قطر مقدمه این طرح بوده است.

وزارت خارجه عراق اخیرا از مشارکت شخصیت‌هایی در کنفرانس دوحه خبر داد که از سوی دستگاه قضایی عراق تحت تعقیب هستند.

این کنفرانس با حضور گروه‌های سنی و بدون هماهنگی با دولت عراق برگزار شده بود.

انتهای پیام

کد N954966

وبگردی