آفتاب

تحرکات نظامی گسترده مخالفان در اطراف دمشق پیش از ورود به مذاکرات سیاسی

تحرکات نظامی گسترده مخالفان در اطراف دمشق پیش از ورود به مذاکرات سیاسی

همزمان با انتشار اخباری از اعزام نیرو و تجهیزات نظامی روسی به سوریه، گروه‌های مخالف نیز تحرکات خود را در حومه دمشق به شدت افزایش داده‌اند؛ به نظر می‌رسد دو طرف تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا پیش از آغاز مذاکرات سیاسی، نتیجه را در صحنه نبرد به نفع خود تضمین کرده باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، گروه‌های مخالف سوری به ویژه گروه موسوم به "جیش الاسلام" به تازگی عملیات نظامی گسترده‌ای را در اطراف پایتخت از جمله مناطق جنوبی و جنوب شرقی دمشق آغاز کرده و حملات خود را در اطراف زندان مرکزی دمشق متمرکز کرده‌اند.

مخالفان مدعی هستند که در دو روز گذشته بیش از 270 تن از نیروهای نظامی سوریه و نیروهای وابسته به "ارتش آزادی بخش فلسطین فرماندهی کل" را از پای درآورده‌اند. در مقابل ارتش سوریه نیز با پخش تصاویری از انهدام تجهیزات نظامی و مقرهای گروه‌های مخالف در دوما، عدرا، زبدانی و دیگر مناطق اطراف پایتخت خبر می‌دهد.

همزمان گزارش‌های جدیدی نیز منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه محموله‌های دیگری از تجهیزات نظامی و ده‌ها کارشناس خود را راهی سوریه به ویژه فرودگاه باسل اسد در نزدیکی پایتخت کرده است. اقدامی که کارشناسان از آن به عنوان تلاش برای ممانعت از گسترش نفوذ شبه نظامیان مخالف در پایتخت یاد می‌کنند.

مخالفان سوری اما مدعی هستند که با وجود کمبود امکانات توانسته‌اند بخش‌هایی از زندان مرکزی دمشق که بزرگترین زندان در سوریه و مهمترین آنها محسوب می‌شود را به اشغال خود درآوردند. ارتش سوریه نیز استحکامات نظامی خود در داخل و اطراف این زندان را به شدت افزایش داده تا مانع از سقوط آن به دست گروه‌های مخالف شود.

درگیری‌ها در پایتخت سوریه به نظر می‌رسد پس از آن شدت گرفته که مخالفان طرحی را همزمان در جبهه شمالی و در استان ادلب به پیش می‌برند تا فشار بر دمشق افزایش یابد. هفته گذشته جبهه تروریستی النصره پس از ماه‌ها توانست فرودگاه نظامی ابوظهور در استان ادلب را که ده‌ها فروند جنگنده و بالگرد نظامی ارتش را در خود جای داده بود، به تصرف درآورد.

پیشروی‌های مخالفان در جبهه‌های شمالی و نیز اطراف دمشق همزمان شده با مذاکرات سیاسی فشرده که اداره آن را روسیه برعهده گرفته و هدف از آن پایان دادن به خشونت‌های سوریه به عنوان گام اول حل بحران این کشور عنوان شده است.

به نظر می‌رسد تشدید درگیری‌ها در حومه پایتخت، براساس این قاعده است که هر کس مناطق بیشتری را در تصرف داشته باشد دست بالاتری در مذاکرات سیاسی خواهد داشت و مخالفان براساس همین قاعده تلاش می‌کنند با کنترل مناطق بیشتری از سوریه، وزن سیاسی خود را در مذاکراتی که قرار است هرچه زودتر آغاز شود، بالا ببرند.

انتهای پیام

کد N954892

وبگردی