آفتاب
رئیس جامعة المصطفی:

پیام حوزه و انقلاب در جای جای عالم در حال انتشار است

پیام حوزه و انقلاب در جای جای عالم در حال انتشار است

رئیس جامعة المصطفی گفت: علی‌رغم دسیسه‌های بی‌شمار دشمنان الهی، با طنین‌انداز شدن پرچم عاشورا در جهان، پیام حوزه و انقلاب اسلامی در جای جای عالم در حال انتشار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار اعضای هیئت مدیره کانون مداحان استان قم با بیان این‌که «به برکت انقلاب اسلامی، مشعل ذکر و یاد اباعبدالله(علیه السلام) در جهان سال به سال روشن‌تر می‌شود» اظهار کرد: اگر ثمره انقلاب اسلامی را که هزاران شهید، جانباز و ایثارگر تقدیم کرده و رنج و ملامت‌های بی‌شماری را به جان خریده، تنها در گشوده شدن درهای عالم به روی معارف ناب الهی اهل بیت(علیهم السلام) بدانیم، کافی است.

رئیس جامعة المصطفی در ادامه با اشاره به برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در گستره جهانی، گزارشی از فعالیت‌های جامعة المصطفی را ارائه و خاطرنشان کرد: امروز جامعة المصطفی به برکت انقلاب اسلامی و ملت بزرگ و غیور ایران، با هزاران نقطه عالم در ارتباط است.

وی با بیان این‌که «خداوند متعال با پیروزی انقلاب اسلامی، درهای عالم را بر روی ایران، قم و حوزه‌های علمیه گشوده است» گفت: شکر نعمت‌های بی شمار باری تعالی، در گرو تلاش برای روز افزون کردن فعالیت‌ها، در راستای کسب رضای الهی است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این‌که «درخشش عاشورا در جهان رو به افزایش است» گفت: علی‌رغم دسیسه‌های بی‌شمار دشمنان الهی، با طنین‌انداز شدن پرچم عاشورا در جهان، پیام حوزه و انقلاب اسلامی در جای جای عالم در حال انتشار است.

اعرافی ضمن اشاره به انتشار حرکت عاشورا در شعاع حرکت بزرگ علمی و فکری ایران اسلامی در گستره جهانی، اظهار کرد: قم، همچون بلندگویی است که صدای اهل بیت(علیهم السلام) و معارف ناب الهی را به همه عالم منعکس می‌کند. باید از ظرفیت‌های بین المللی قم، برای ارائه سبک‌های آئینی به عالمیان استفاده کنیم.

امام جمعه قم تأثیرات شهر مقدس قم در عرصه‌های مختلف جهانی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: مداحان، سخنرانان، وعاظ، شعرا و همه اقشار مختلف مردم قم، مسئولیتی سنگین بر دوش دارند، چرا که تمام فعالیت‌ها در این شهر، به ویژه جریانات فرهنگی، شعر آئینی، مداحی، نوحه‌سرایی و منبر، از جایگاه الهام بخشی و جنبه الگودهی برخوردار بوده و به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بازتاب جهانی دارد.

وی ضمن تأکید بر هنری بودن قرآن کریم، با بیان این‌که «هنر در ذات اسلام و معارف ناب الهی وجود دارد» تصریح کرد: شعر و مدیحه‌سرایی اهل بیت(علیهم السلام) از جمله هنرهایی است که مورد مدح اسلام و آموزه‌های الهی قرار گرفته است.

رئیس جامعة المصطفی افزود: هنر، زمانی ارزشمند خواهد بود که محتوای آن در خدمت آرمان‌ها و اهداف بلند قرار گیرد و از سلامت و صحت برخوردار باشد.

اعرافی با بیان این‌که «عاشورا جلوه‌ای از همه معارف الهی است» گفت: مهندسی عاشورا خدایی بوده، هجرت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام)، شهادت و اسارت اهل بیت(علیهم السلام)، با تمام حوادث تاریخ متفاوت است. به گونه‌ای که همه اسلام در ساختمان عاشورا جمع شده و در آن درس‌های اسلام با شور و حماسه تبیین می‌شود.

امام جمعه قم با تأکید بر این‌که «در تعریف عاشورا باید گفت که عاشورا عرضه همه اسلام در قالب حماسه‌ای پرشور و هیجانی است» یادآور شد: شاعر، مداح و منبری، باید درس‌هایی را که از عمق دریای عاشورا کسب می‌کند، با شور و هیجان به نسل‌های بعد منتقل کند.

وی در ادامه سخنان خود به برخی از نکته‌های عبرت آموز درس عاشورا اشاره و تصریح کرد: همه چیز در گنجینه عاشورا نهفته است و با تأمل در سیره اهل بیت(علیهم السلام) نکته‌های اساسی بی‌شماری را می‌توان در عاشورا مشاهده کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدق و اخلاص را نخستین مؤلفه برای تعمیق آموزه‌های عاشورا عنوان و اظهار کرد: اگر روحانی و مداح خود را به صدق و اخلاص آراسته کند، وعظ و نوحه‌های او از عمقی مثال زدنی برخوردار خواهد شد.

اعرافی با تأکید بر این‌که «عاشورا را نباید از انقلاب اسلامی جدا دانست» تصریح کرد: انقلاب اسلامی امتداد عاشوراست و تجلی عاشورا در انقلاب اسلامی، از مباحث راهبردی نظام اسلامی به شمار می‌رود. عاشورا یعنی انقلابی‌گری.

وی جذب و وصل جوانان عاشق اباعبدالله(علیه السلام) به مساجد و منابر را برجسته‌ترین هنر مداحان و نوحه سرایان اهل بیت(علیهم السلام) عنوان کرد و یادآور شد: نسل جدید را باید با شیوه‌های هنری و آن هم هنر درست تربیت کرد. هنرهای مشروع بالاترین شادابی را به نسل جوان منتقل می‌کند.

رئیس جامعة المصطفی با تأکید بر این‌که «شهر مقدس قم باید به الگویی برای تولید فکر حسینی در قالب شعر و مداحی تبدیل شود» خاطرنشان کرد: باید ضمن صیانت از معارف اهل بیت(علیهم السلام)، پیام عاشورا را در قالب‌هایی نوین و تولیداتی جدید به جهانیان عرضه کنیم.

اعرافی راه‌اندازی اتاق فکر را از مهمترین الزامات پویایی ارائه پیام عاشورا به جهانیان دانست و اظهار کرد: این اتاق فکر باید ضمن سوژه‌یابی‌های هدفمند، تولیدات فاخری را تقدیم نسل امروزی کند.

وی ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با عمق بخشی و تأثیرگذاری شعر آئینی در نهان آدمی، گفت: شهر قم باید به پایگاهی برای شعر آئینی تبدیل شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که «شهر مقدس قم باید توجه ویژه‌ای به کمیت و کیفیت مساجد داشته باشد» گفت: مساجد باید به اتاق فکر نهادینه سازی معارف دینی در جوامع اسلامی تبدیل شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، وی برگزاری دوره‌های کارآموزی و برپایی کارگاه‌های دانش افزایی، در عمق بخشی به اندیشه‌های نسل جدید را بسیار مهم ارزیابی و اظهار کرد: به منظور کیفی سازی و عمق بخشی، باید برنامه‌های مطالعاتی منسجمی در حوزه مداحی و روضه خوانی ارائه شود.

اعرافی در پایان، ضمن تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بین المللی شهر مقدس قم، خاطرنشان کرد: با آموزش شیوه‌های درست مداحی به طلاب غیر ایرانی، می‌توان سبک‌های صحیح روضه خوانی، مداحی و نوحه سرایی را به جهانیان منتقل کرد.

انتهای پیام

کد N954846

وبگردی