آفتاب
یک عضو کارگزاران سازندگی:

تندروی بعضی‌ مانع ارتباط مناسب ایران با جهان می‌شود

تندروی بعضی‌ مانع ارتباط مناسب ایران با جهان می‌شود

عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: متأسفانه بعضی‌ها با تندخویی و تندروی مانع ارتباط مناسب ایران با جهان می‌شوند و راه را برای توسعه فراگیر و همه جانبه کشور تنگ می‌کنند.

جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که برای داشتن یک جامعه توسعه یافته به ارتباط با دنیا نیازمندیم، اظهار کرد: به طور طبیعی برای جامعه‌ای مثل ایران که از جوامع در حال توسعه شناخته می‌شود، همواره خطر فشارهای بین‌المللی و اعمال نفوذهایی علیه ما وجود دارد، ولی نباید این نکته را فراموش کرد که برای بدل ساختن ایران به یک کشور توسعه یافته، بایستی با سایر کشورها ارتباط داشته باشیم.

او با بیان این‌که ایران در حوزه زیر ساخت‌ها و نهادهای بنیادی توسعه مشکلاتی دارد، اظهار کرد: امروزه تکنولوژی و دانش نوین تنها نزد یک کشور نیست و نمی‌شود درهای کشور را بر روی جهان بست و ارتباط با خارج را قطع کرد.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به این‌که درعرصه سیاسی کشور تندروی‌هایی وجود دارد که مانع از ارتباط مناسب ایران با جهان خارج می شود، گفت: در فضای سیاسی کشور، هم تندوری و تندخویی برخی‌ها نسبت به ارتباط با جهان، و هم دلبستگی عده‌ای به خارج از کشور وجود دارد که هردوی این‌ها برای توسعه فراگیر و همه جانبه و حفظ منافع ملی‌مان مضر است.

وی با یادآوری این‌که باید با تمام کشورهایی که از روحیه سلطه‌طلبی به دورند و یا ما از سلطه‌طلبی آن‌ها آسیبی نمی‌بینیم، در ارتباط داشته باشیم، عنوان کرد: جهان خارج با استفاده از تکنولوژی‌های به روزشده، در حال رشد است و ما اگر نتوانیم شرایط خودمان را درک کنیم و دست به مقاوم‌سازی در برابر نفوذ بیگانگان بزنیم، طبیعی است که آسیب پذیر خواهیم شد.

خانجانی مقاوم‌سازی در برابر نفوذ کشورهای سلطه‌گر‌ را مستلزم داشتن یک جامعه بالنده و فرهیخته دانست و گفت: ما باید از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه فرهیخته و بالنده‌ای داشته باشیم و با ایجاد خود کنترلی در درون آن، فضایی را فراهم کنیم تا تمام بخش‌های جامعه احساس کنند در سامان‌دهی و تصمیم گیری برای کشور نقش دارند.

او اولویت اصلی حکومت را در ایجاد رابطه با کشورهای جهان، توجه به تدوام روند توسعه گرایی و حفظ منافع ملی دانست و افزود: نه تنها دولت، بلکه همه بخشهای حکومت، باید به این موضوع توجه داشته باشند که در ایجاد رابطه با کشورهای جهان به توسعه‌گرایی و رشد کشور و حفظ منافع ملی بیندیشند.

وی افزود: ما باید همواره منفع ملی را مورد توجه قرار دهیم چرا که منافع ملی یک کشور است که رشد و توسعه آن کشور را تبیین و جهت‌دار می کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: پیش بردن روابطمان با جهان به سمتی که با دنیای خارج، ضدیت و تباین داشته باشیم روش نادرستی است. ما باید با جهان ارتباط داشته باشیم و زمینه‌های همکاری اقتصادی و بین‌المللی را افزایش دهیم از دل افزایش این زمینه‌ها رشد و بالندگی جامعه‌مان را تضمین کنیم.

او به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند نباید اجازه نفوذ کشورهای سلطه گر را فراهم کرد اما این سخن، معنایش این نیست که ما با جهان خارج ارتباط نداشته باشیم و رونق اقتصادی پیدا نکنیم. ما باید فرمایش ایشان را مدنظر قرار دهیم تا ضریب نفوذ بیگانگان را کاهش دهیم و با تقویت بنیان‌های درونی، اتکا به نیروهای خودی، اعتمادسازی و حفظ سرمایه‌های اجتماعی، کشور را به سمتی بریم که هیچ نیروی فراتر از مرزهای ایران نتواند بر مولفه‌های رشد و توسعه ما تأثیر بگذارد.

خانجانی با تأکید بر این‌که اگر زمینه‌های وحدت در کشور ایجاد شود، کشورهای سلطه‌گر هرگز نمی توانند به ایران مسلط شوند، اظهار کرد: تکنولوژی‌های جدید مرزها را درمی‌نوردند و دیگر مرزهای جغرافیایی نمی‌توانند حافظ منافع ملی باشند بلکه گسترش و افزایش مرزهای مقاوم‌سازی دورنی جامعه از طریق ایجاد انسجام و وحدت بین جریانهای مختلف موجود در کشور است که می تواند دربرابر تهاجم‌ها، باعث ایستادگی شود.

او در پایان نیز با اشاره به این‌که کشورهای قدرتمند از ایجاد ارتباط با سایر کشورهای قدرتمند، هیچ آسیبی نمی‌بیند، تأکید کرد: کشوری که قدرتمند است با کشورهای بزرگ ارتباط برقرار می کند و ما هم به عنوان یک کشور قدرتمند می توانیم با کشورهای بزرگِ صاحبِ تکنولوژی در ارتباط باشیم تا هم از دانش و فن آوری آن کشور بهره مند شویم و هم از طریق ارتباطی که داریم پی به نقاط قوت و ضعف خود ببریم.

انتهای پیام

کد N954836

وبگردی