آفتاب

وقتی دولت و ملت در برابر هم می ایستند

وقتی دولت و ملت در برابر هم می ایستند

مردم اغلب کشورهای اروپایی در اعتراض به سیاست های دولت های خود در قبال مهاجران و حمایت از افرادی که در حال مهاجرت به قاره اروپا هستند اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با راهپیمایی ده ها هزار نفر در شماری از کشورها اروپایی در حمایت از پناهجویان، صدارعظم اتریش رفتار مجارستان با پناهجویان را به دوره حاکمیت نازی ها و «هلوکاست‌» تشبیه کرد. اما نخست وزیر مجارستان رهبران اروپایی را متهم کرد که در «رویا بسر می برند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در لندن ده ها هزار نفر با راهپیمایی، پلاکاردهایی را حمل می کردند که بر آن ها نوشته شده بود «مرزها را باز کنید». از جمله راهپیمایان، «جرمی کوربین» رهبر چپ گرای جدید حزب کارگر بریتانیا بود که بلافاصله پس از اعلام برگزیده شدنش به رهبری حزب، به راهپیمایان پیوست.

به گفته پلیس در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، حدود ۳۰ هزار تن در حمایت از پناهجویان به خیابان ها آمدند و پلاکاردهایی را با شعار«پناهجویان خوش آمدید» و «اروپا نزدیکترین همسایه سوریه است» حمل می کردند. همچنین در دهکده ای در نزدیکی مرز دانمارک و آلمان که در هفته های اخیر شاهد عبور شمار زیادی از پناهجویان سوری بوده، حدود ۴۰۰ نفر به حمایت از پناهجویان تجمع کردند. در مقابل، حدود ۱۵۰ نفر هم جمع شده و شعار بستن مرز ها را می دادند.

پلیس دانمارک هفته گذشته برای ساعاتی حرکت قطارها میان این کشور و آلمان رامتوقف کرده بود اما روز پنج شنبه برنامه حرکت قطارها از سر گرفته شد تا پناهجویان به آلمان بروند.

بسیاری از پناهجویان که از سوریه، عراق و افغانستان هستند همچنین امیدوارند خود را از دانمارک به سوئد برسانند. سوئد در دو سال گذشته به پناهجویان سوری اجازه درخواست پناهندگی و اقامت در این کشور را داده است. حدود هزار نفر روز شنبه در استکهلم، پایتخت سوئد در حمایت پناهجویان تظاهرات کردند.

در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک که یکی از کشورهای مخالف ورود پناهجویان است صد‌ها نفر راهپیمایی کردند. این راهپیمایی با حضور تعدادی از مخالفان ورود پناهجویان همراه بود که در مکانی مقابل تظاهرکنندگان موافق با ورود پناهجویان تجمعی را ترتیب داده بودند. رسانه‌های جمهوری چک شمار تظاهرکنندگان مخالف پناهجویان را بیشتر از موافقان گزارش کرده‌اند.

این وضعیت در حالی است که سازمان بین المللی مهاجرت روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۴۳۰ هزار پناهجو تنها امسال از طریق دریای مدیترانه وارد اروپا شده اند که بیشترین تعداد آن ها را آلمان پذیرفته و اعلام کرده است که ۴۵۰ هزار تن دیگر را امسال می پذیرد. آلمان در عین حال خواستار سهمیه بندی پناهجویان و پذیرش ده ها هزار نفر در کشورهای اروپایی شده، اما وزیر خارجه آلمان روز جمعه در نشستی در پراگ، پایتخت جمهوری جک، نتوانست دولت های اروپایی شرقی را ترغیب به اینکار کند.

روز جمعه ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در پاسخ به انتقادها، سران اروپا را «رهبرانی که در رویا بسر می برند» و نمی دانند که چه خطرات و معضلاتی با موج پناهجویان به اروپا می آید، توصیف کرد. او گفت که این مهاجران از مناطق جنگزده نمی آیند بلکه از اردوگاه های همسایگان سوریه مانند لبنان، ترکیه و اردن به اروپا سرازیر شده اند، بنابراین زندگی آن ها در خطر نیست. او افزود که برای توقف موج مهاجران، به اتحادیه اروپا پیشنهاد می کند تا سه میلیارد یورو یا بیشتر به لبنان، اردن و ترکیه اختصاص دهند و تهدید کرد که مهاجران «شورشی» را بازداشت می کنند.

تصاویر منتشر شده از وضعیت پناهجویان در اردوگاه های مجارستان، باعث شد تا ورنر فیمان، صدراعظم اتریش که دولتش اجازه داده هزاران پناهجو از مجارستان وارد این کشور شوند، روز شنبه رفتار دولت مجارستان را یادآور دوره نازی ها توصیف کند. او به مجله آلمانی اشپیگل گفت « انباشتن پناهجویان در قطارها به امید دور کردن آن ها تا آنجایی که ممکن است، یادآور تاریکترین دوره تاریخ قاره ماست».

کد N954773

وبگردی