آفتاب
یک استاد دانشگاه:

توهین به عقاید دیگران مانع رسیدن به وحدت می‌شود

توهین به عقاید دیگران مانع رسیدن به وحدت می‌شود

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: تعصبات قومی و مذهبی، رفتار‌های نادرست و غیر منطقی برخی از افراد و توهین به عقاید دیگران از جمله عواملی است که مانع رسیدن به وحدت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «موضوع وحدت بحث مهمی است و خداوند متعال در قرآن تمام مسلمانان را به وحدت فراخوانده است» اظهار کرد: خداوند در آیه 103 سوره آل عمران می‌فرماید و"اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" یعنی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید.

وی در ادامه با بیان این‌که « پیامبر(ص) و ائمه (ع) نیز بر مسئله وحدت تاکید داشته‌اند» ادامه داد: پیامبراکرم (ص)می‌فرمایند "دست خدا با جماعت است." این حدیث ارزشمند نشان از آن دارد که مسئله وحدت چقدر دارای اهمیت است. همچنین حضرت علی(ع) در نهج البلاغه بارها و بارها مردم را از پراکندگی برحذر داشته است و آنها را به اصل وحدت سوق می‌دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر تمام پیروان ادیان توحیدی که به خدا اعتقاد دارند بر مشترکات خود یعنی معاد و خدا و خیلی از مسائل دیگر تاکید کنند و به این موضوعات اهمیت بدهند نیمی از مشکلات حل می‌شود، شیعه و سنی که جای خود دارد. چون این دو مذهب در خیلی از مسائل، مشترکاتی دارند که برای رسیدن به وحدت باید بر روی آن‌ها تاکید کنند تا به نتایج خوبی برسند. تمام مردم باید موضوع وحدت ادیان توحیدی را در برابر جبهه کفر و شرک بیان کنند چرا که با داشتن این دیدگاه می‌توان از مزایای دنیوی و اخروی وحدت بهره برد و با ترویج وحدت دینی می‌توان به وحدت ملی رسید.

سراج در ادامه با اشاره به این‌که «برای رسیدن به وحدت موانعی وجود دارد که باید رفع شود» گفت: تعصبات قومی و مذهبی یکی از موانعی است که مانع رسیدن به وحدت می‌شود و همواره در طول تاریخ کشورهای استعمارگر هم از این تعصاب بهره برده‌اند تا به آنچه که می‌خواهند برسند و با استفاده از این فضاها اجازه نداده‌اند که ما در کنار هم مشترکات را دنبال کنیم و به آن وحدتی که مورد تاکید اسلام است برسیم.

وی یادآور شد: مانع بعدی رسیدن به وحدت برخوردهای غیر منطقی برخی از فرقه‌های مذهبی است. ما در بحث اهل سنت فرقه ساختگی وهابیت را داریم که دست انگلیسی‌ها در راه‌اندازی این فرقه کاملا آشکار است؛ آنها این فرقه را با هدف شکستن وحدت بین شیعه و سنی راه انداختند تا به اهداف خود برسند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد رودهن تاکید کرد: برخی هم با رفتار‌های نادرست و نسنجیده بر این مسئله دامن می‌زنند و به جای اینکه با یکدیگر به گفت‌و‌گو بپردازند و با برپایی مناظره علمی و نشست‌های منطقی مشکلات را حل کنند متاسفانه دیدگاه‌های نادرست خود را مطرح می‌کنند که این رفتار به هیچ عنوان از سوی اسلام مورد تایید قرار نمی‌گیرد و اسلام تاکید بر تفرقه و ترویج آن را مجاز نمی‌داند.

سراج گفت: در بین شیعیان هم رفتارهای نادرستی مثل توهین به عقاید دیگران دیده می‌شود که به وحدت آسیب می‌زند. مثلا چند سالی است که برخی از شیعیان از روی ناآگاهی جشن عیدالزهرا را برپا می‌کنند که این رفتار سبب بروز اختلافات بیشتری می‌شود و این گونه توهین‌ها به هیچ عنوان جایز نیست. در دین اسلام حتی نباید به بت بت پرست هم توهین کرد تا چه رسد به توهین نسبت به مسائل مذهبی دیگر ادیان. باید دیدگاه‌های خود را به صورت منطقی و علمی مطرح کرد.

انتهای پیام

کد N954758

وبگردی