آفتاب
روحانی در جمع مدیران تعاونی‌های کشور:

یک‌سوم بودجه کشور نفتی است/ «سند تعاون» باید بزودی به دولت بیاید

یک‌سوم بودجه کشور نفتی است/ «سند تعاون» باید بزودی به دولت بیاید

رئیس جمهور با بیان اینکه یک سوم بودجه کشور بر دوش نفت است، بر افزایش سهم بخش «تعاون» در اقتصاد تأکید کرد و گفت: وزارت تعاون، سریع‌تر «سند تعاون» را برای تصویب به دولت ارائه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر امروز در نشست مدیران اتحادیه های تعاونی سراسر کشور، با اشاره به اشکالات اقتصاد کشور اظهار داشت: اولین اشکال اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر، متکی بودن به نفت است.

وی گفت: حتی حقوق کارمندان هم براساس چاه‌های نفت تنظیم می‌شده است و هنوز هم در بودجه‌ریزی سالانه، یک بخش آن این است که سال آینده چه مقدار نفت می‌فروشیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه «یک سوم» بودجه کشور بر دوش نفت است، به توافق ایران با ۱+۵ اشاره کرد و گفت: «برجام» به معنی شکستن همه زنجیرهای تحریم است.

روحانی در واکنش به نقدهای صورت گرفته نسبت به محتوای برجام، اظهار داشت: من بعدها درمورد «برجام» صحبت می‌کنم و نمی‌گذارم یک عده افراطی به امید ملت ضربه وارد کنند.

وی عنوان کرد: تیم مذاکره‌کننده برای هر «واو» و هر «ویرگول» توافق‌نامه ایستادگی کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: هیچ‌کس در طول تاریخ نمی‌تواند بگوید این متن منطبق با عزت ملت ایران نیست؛ تمام دنیا در مقابل این توافق به ‌عنوان یک حرکت در مسیر صلح و آرامش جهانی، سر تواضع فرود آوردند.

«سند تعاون» باید به زودی برای تصویب به دولت ارائه شود

روحانی در ادامه با بیان اینکه از دیدگاه اسلام کار کردن جهاد در راه خداست، اظهار داشت: همانگونه که در عرصه دفاع از وطن ایستادن و مقابله کردن همان جهاد است، تلاش برای زندگی زن وفرزند و جامعه نیز نوعی جهاد است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از تعاونی سخن می‌گوییم، باید از شهید مطهری ها و شهید بهشتی ها و نویسندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز یاد کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: تعاونی را به عنوان مسیری که ثروت در یک نقطه جمع نمی شود و فقر را می زداید و نمی گذارد ثروت در یک نقطه خرمن شود یا ثروت فرار کند و دستها تهی شود باید شناخت؛ تعاونی اقتصاد عادلانه را برای یک جمع به ارمغان می آورد.

روحانی اظهار داشت: انتظار این بود که در سالهای گذشته و پس از پیروزی انقلاب نقش تعاونی ها در اقتصاد بیشتر شود؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید آسیب شناسی کند که تعاونی ها در کجا موفق و در کجا ناموفق بوده اند و در کجا توفیقات آنها کم بوده است.

وی تاکید کرد: آنجا که تعاونی ها موفق بوده اند، باید راههای توسعه و کمک به آنها مشخص شود و در آنجا که ناموفق بوده اند، باید راههای توفیق بیشتر آنها پیدا شده و به آنها کمک شود.

رئیس جمهور تعاونی‌های مرزنشینان، حمل و نقل و کشاورزی را از جمله نمونه های موفق اقتصاد تعاونی خواند و با تاکید بر ضرورت اشتغالزایی بخش تعاون برای زنان خانه دار گفت: یکی از کارهای بزرگی که باید انجام شود، این است که برای بانوان خانه دار نیز شغل و کار تامین شود؛ نباید تصور شود که اشتغال فقط برای مردان است و زنان باید در خانه بمانند و بچه داری کنند.

روحانی با بیان اینکه کار علاوه بر جنبه اقتصادی، نشاط و غرور می آورد، گفت: اگر یک محصول تولید شود و نام ایران بر روی آن باشد و به بازارهای جهانی برود، وقتی اسم ایرانی را بر روی آن ببینیم احساس غرور می کنیم.

وی افزود: خانم‌ها نیز می خواهند در این غرور سهیم باشند؛ ما بسیاری از امور را می خواهیم که هم کار و فعالیت اقتصادی باشد، هم غرور باشد و هم در داخل خانه باشد.

رئیس جمهور در توضیح این نکته اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته بخش های مختلف صنعت در کارگاههای کوچک و داخل خانه تقسیم شده و شرکت های بزرگ و تعاونی آنها را جمع می کند و در یک نکته به عنوان فعالیت مشترک هماهنگ می کند.

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید سند تعاون را تهیه و به زودی برای تصویب به دولت ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه بخش اقتصاد، برنامه وبودجه و بانکداری به بخش تعاونی باشد و به این بخش کمک شود، گفت: امروز می بینیم که در بخش کشاورزی و خدمات، تعاونی ها فعال هستند؛ در دوران پساتحریم نیز باید به صحنه بیاییم و از این فرصت استفاده کنیم و انشاءالله بخش تعاونی نقش مثبت خود را برای ایران توسعه یافته و آباد به خوبی ایفا کند و نشان دهد.

 

 

 

کد N954540

وبگردی