آفتاب
در آسیب شناسی صنعت خودرو مطرح شد

صنعت خودرو در کشور ما حیات خلوت دولت‌هاست

صنعت خودرو در کشور ما حیات خلوت دولت‌هاست

نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولتی بودن صنعت خودرو سازی کشور گفت: متاسفانه صنعت خودرو در کشور ما حیات خلوت دولت هاست، البته منظور من دولت خاصی نیست.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، علی علیلو نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در یک ارتباط تلفنی با برنامه مثبت و منفی پنج که با موضوع آسیب شناسی صنعت خودروسازی کشور بر روی آنتن رفت، با بیان این مطلب تصریح کرد: دولتی بودن صنعت خودروسازی یکی از مهمترین دلایل است که سبب شده این صنعت درمان نشود و همچنان عوارض و بیماری‌های مختلفی داشته باشد.

علیلو در ادامه تاکید کرد: در یک سال اخیر آنچه که مدیران دولتی سیاسی در صنعت خودرو به آن می‌بالند، افزایش کمی خودروسازی است تا کیفیت. کیفیت و بالا بردن استاندارها در صنعت خودروسازی مقوله مهمی است که هنوز حلقه مفقوده پیشرفت و رضایتمندی مردم است.

نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: کیفیت و استانداردها در صنعت خودروسازی موضوعی است که مردم توجه زیادی به آن دارند و به خوبی با آن آشنا هستند، ولی متاسفانه هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی در تحلیل آسیب شناسی مشکلات صنعت خودروسازی کشور یادآور شد: ساختار مدیریت دولتی، مدیریت سرمایه، ساختارهای داخلی، نبود چشم انداز و برنامه و... نکات بنیادی و زیرساختی است که تا زمانی که این موضوعات وجود دارد، صنعت خودروسازی درمان نمی شود.

صنعت خودروسازی نیازمند درمان و جراحی

نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور ما اکنون نیازمند درمان و جراحی است، تاکید کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که من آمدم و صنعت خودروسازی را سرو سامان داده و وضعیت آن را بهبود بخشیده‌ام. باز هم می گویم، اگر صنعت خودروسازی دست دولت باشد به جایی نخواهد رسید.

صنعت خودروسازی یک صنعت لوکوموتیوی است

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در ایران یک صنعت لوکوموتیوی است که بیش از دهها صنعت با آن ارتباط داشته و در تولید آن نقش دارند، اضافه کرد: صنعت خودروسازی در کشور ما البته فرصت‌ها و پتانسیل بسیار خوبی هم دارد. خوشبختانه پژوهش و دستاوردهای علمی خوبی توسط محققان این حوزه انجام شده است. طراحان داخلی مدل‌های مختلفی طراحی کرده‌اند. ما از پیکان به پرشیا، سمند و... رسیده‌ایم اما مشکلاتی گریبان خودروسازی را گرفته که اجازه بهبود و رشد کیفی به آن نمی‌دهد. از سوی دیگر نباید منکر زحمات خودروسازان داخلی هم شد.

نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار بسیار خوبی برای خودروسازی‌های داخلی و بیرونی داریم، تصریح کرد: امروز در بعضی از کشورهای اروپایی یا آسیایی برای هر دو نفر یک خودرو وجود دارد اما در کشور ما برای هر 6 نفر یک خودرو است. این موضوع یکی از فرصت‌های بازار صنعت خودروسازی است.

در ادامه مجری برنامه با اشاره به مزیت‌های صنعت خودروسازی در اقتصاد کشور، نموداری را ارائه کرد که بر اساس آن در حال حاضر در 10 استان کشور کارخانه های خودروسازی در حال فعالیت هستند و با وجود 1200 شرکت قطعه سازی در کشور، جمعیت میلیونی از کارگران، مهندسان و متخصصان در صنعت خودرو، چرخ اقتصادی کشور را به گردش درآورده‌اند.

انتهای پیام

کد N954473

وبگردی