آفتاب
با اشاره به توافق هسته‌ای

اوباما: دیپلماسی سهل و ساده نیست اما انتخاب بهتری است

اوباما: دیپلماسی سهل و ساده نیست اما انتخاب بهتری است

رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: زمانی که رییس‌جمهور شدم تاکید کردم که اگر فرصتی برای یک راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد آمریکا باید آن را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال وب‌سایت کورا که یک پایگاه اینترنتی غیررسمی محسوب می‌شود مبنی بر این که رد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در کنگره آمریکا رای به جنگ است؟ خاطرنشان کرد: رای کنگره در خصوص توافق هسته‌ای مهم‌ترین بحث سیاست خارجی ما از زمان حمله به عراق در سال 2003 است بنابراین از شما به خاطر مطرح کردن این سوال مهم تشکر می‌کنم. من به عنوان فرمانده کل قوا هیچ مسوولیت بزرگ‌تری از حفظ امنیت کشورمان و حمایت از مردان و زنانی که جان خود را برای کشورمان به خطر می‌اندازند ندارم. زمانی که من به ریاست جمهوری رسیده‌ام حدود 180 هزار نیرو در عراق و افغانستان داشتیم. ما به سختی تلاش کردیم تا تقریبا تمام این نیروها را به خانه بازگردانیم. بنابراین آن‌ها می‌دانند که من به مسأله جنگ و صلح اهمیت می‌دهم. کنگره نیز باید به این موضوع اهمیت دهد چون این سوالی است که آن‌ها در هفته جاری زمانی که قرار است درباره قطع‌نامه مخالفت با توافق هسته‌ای تصمیم گیری کنند با آن مواجهند.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهارات خود با تکرار ادعای بی اساس غرب و آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه امنیت جهانی دانست و مدعی شد: بدون شک آمریکا و جامعه جهانی از مدت‌ها پیش بر این باور بودند باید با مسأله هسته‌ای ایران مقابله کرد. اما سوال اصلی این است که چگونه این کار را انجام دهیم.

او ادامه داد: زمانی که من به عنوان رییس‌جمهور وارد دفتر خود شدم به طور قاطعانه گفتم که اگر فرصتی برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد آمریکا باید به دنبال آن باشد نه فقط به دلیل هزینه‌های جنگ بلکه به این دلیل که یک توافق به دست آمده از طریق مذاکرات یک راه حل موثرتر، بلند مدت و قابل راستی‌آزمایی خواهد داشت.

اوباما ضمن تکرار ادعای بی‌اساس خود علیه ایران با بیان این که تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه ایران توانست این کشور را پای میز مذاکره بیاورد گفت: بسیاری از متحدان بین‌المللی‌مان برای همکاری با ما جهت تحریم ایران میلیاردها دلار را از دست دادند اما ما در نهایت توانستیم به یک راه‌حل دیپلماتیک دست یابیم که تمام راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند.

رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد: متحدان ما برای حصول این توافق در کنار ما ایستادند اما باید به صراحت بگویند که اگر ما به طور یک‌جانبه از این توافق کنار بکشیم این متحدان آمریکا بر این باور خواهند بود که حصول یک توافق بهتر غیرممکن است و آن‌ها برای افزایش تحریم‌های چند جانبه علیه ایران دیگر با واشنگتن همراهی نخواهند کرد. بدون این حمایت بین‌المللی و رژیم بازرسی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران این کشور قادر خواهد بود بدون محدودیت روند توسعه برنامه هسته‌ای خود را تسریع بخشد. با وجود چنین سناریویی که در آن دیپلماسی شکست می‌خورد چون ما تصمیم گرفته‌ایم کنار بکشیم، هر رییس‌جمهوری که متعهد به امنیت ملی آمریکا و متحدان‌مان شامل اسراییل است، به طور قطع تنها با یک گزینه مواجه خواهد بود که همان اقدام نظامی است که تنها در بهترین شرایط به مدت چند سال برنامه هسته‌ای ایران را به عقب خواهد راند.

وی در ادامه گفت که اکنون آمریکا توانسته است از طریق دیپلماسی به هدف خود دست یابد اما من به عنوان فرمانده کل قوا نمی‌توانم مسوولیت جنگ را بر دوش مردان و زنان اونیفرم پوشمان بگذارند بدون آن که یک راه‌حل دیپلماتیک با نتایج بهتر را امتحان کنند. این درسی است که من امیدوارم پس از تجربه بیش از یک دهه جنگ و ارزیابی پیامدهای آن گرفته باشیم. دیپلماسی سهل و ساده نیست اما انتخاب بهتری است.

انتهای پیام

کد N954452

وبگردی