آفتاب

تحقیقات در زمینه تولید داروهای گیاهی نیازمند فرهنگ‌سازی است

تحقیقات در زمینه تولید داروهای گیاهی نیازمند فرهنگ‌سازی است

رئیس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد گفت: تحقیقات در زمینه تولید داروهای گیاهی نیازمند فرهنگ‌سازی و افزایش حمایت دولت است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر محسن ناصری در حاشیه اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی و بیست و دومین کنگره ملی فیزیولوژی و فارماکولوژی که در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد، به تاثیر داروهای گیاهی در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها اشاره و اظهار کرد: حجم تحقیقات در زمینه طب سنتی بالاتر از تولید است؛ این نشان می‌دهد بسیاری از این تحقیقات به مرحله عمل نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه تولید داروهای گیاهی در سال 76 یک دهم درصد بازار ایران بود، تصریح کرد: این میزان در سال 81 به یک درصد رسید و در حال حاضر 2 تا 3 درصد است که با توجه به پیشینه غنی ایران این مقدار باید افزایش یابد.

ناصری، به وجود بسترهای لازم در زمینه داروهای گیاهی و بومی بودن آن در کشور اشاره کرد و ادامه داد: تولیدات در زمینه داروهای گیاهی در کشور پایین است که نیازمند عزم ملی است که می‌تواند زمینه ساز اشتغال در جامعه باشد.

وی یادآور شد: محققان باید فرآورده‌های سنتی را به صورت علمی و مستند مطرح کنند؛ به طور مثال ما می‌دانیم عرق کاسنی طبیعت سرد دارد، ولی پژوهشگران باید با انجام کارهای تحقیقاتی آن را به زبان علمی بیان کنند.

رئیس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی تاکید کرد: معمولا داروهای سنتی به صورت عصاره هستند و دیر اثر می‌کنند، لذا باید به صورت طولانی مدت استفاده شوند تا اثرات موثری داشته باشند.

بر اساس این گزارش، اولین کنگره بین‌المللی و بیست و دومین کنگره فیزیولوژی و فارکولوژی کشور به مدت پنج روز از 16 تا 20 شهریور ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شده است.

انتهای پیام

کد N954389

وبگردی