آفتاب

نایب رییس شورای ملی زعفران: حال زعفران قابل تعریف نیست/چرا کشورها اقدام به کشت زعفران کردند؟

نایب رییس شورای ملی زعفران: حال زعفران قابل تعریف نیست/چرا کشورها اقدام به کشت زعفران کردند؟

بر اساس گفته های نایب رییس شورای ملی زعفران وضعیت این محصول در حال حاضر قابل تعریف نیست و افزایش قیمت آن باعث شده کشور های دیگر نیز شروع به تولید کنند.

قیمت زعفران افزایش یافته و به افغانستان به صورت قاچاق خارج می شود در حال حاضر وضعیت زعفران کشور قابل تعریف نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین٫ غلام رضا میری٫ نایب رییس شورای ملی زعفران در برنامه تلویزیونی روزآمد که هرروز صبح از شبکه ۵ پخش می شود درباره افزایش قیمت زعفران و بازار صادرات های صادراتی و خبر بازار رقابتی زعفران ایران که به سمت و سوی افغانستان رفته است گفت:« متاسفانه این خبر صحت دارد و به دلیل اینکه پیاز زعفران محصول استراتژیک و فوق استراتژیک است سال هاست از کشور به صورت قاچاق خارج می شود. همانطور که جلوی بعضی چیز های دیگر را نیز نمی توانند بگیرند جلوی این هم نتوانسته اند بگیرند.»

وی در ادامه گفت:« زعفران مزیت های خیلی خوبی مانند اشتغال زایی و ارز آوری دارد. یک محصول استراتژیک است که در دنیا، ایران حرف اول را می زند. محصولی است که ما باید حمایت کنیم و همه باید حمایت کنند.  هنوز که مانند پسته، زیره، فرش و محصولات دیگر دیر نشده است باید کاری برایش انجام دهیم که اتفاقی نیفتد.»

وی درباره افزایش قیمت زعفران گفت:«قیمت آن رو به افزایش است که مزیتی برای کشور هایی است که تا به حال تولیدشان را کنار گذاشته بودند. این کنار گذاشتن به دلیل به صرفه نبودن است. مانند اسپانیا در ۳ دهه پیش که ایران ۸ تن تولید داشت و اسپانیا حدود ۳۵ تن تولید داشت. تولید ما به ۳۰۰ تن رسیده که اسپانیا به مرز ۷۰۰ کیلو گرم رسیده است. برای اسپانیا به صرفه نبوده است. افزایش قیمت بی رویه که در حال حاضر اتفاق افتاده باعث شده کشور های دیگر نیز این قیمت ها به دهانشان شیرین آمده و به کشت زعفران اقدام می کنند.» 

22439

 

کد N954371

وبگردی