آفتاب
الجبوری در نشست خبری با لاریجانی:

ایران و عراق نقش مشترکی در امنیت منطقه‌ای ایفا می‌کنند

ایران و عراق نقش مشترکی در امنیت منطقه‌ای ایفا می‌کنند

رئیس مجلس عراق گفت: عمق مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، هچنین وابستگی متقابل و ماهیت روابط میان تصمیم گیران دو کشور باعث می شود در زمینه های مذکور به طور مشترک عمل کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا وسیما، سلیم الجبوری  رئیس مجلس ملی عراق در نشست خبری مشترک با علی لاریجانی  ضمن تقدیر از تلاش های تیم مذاکره کننده ایران در دستیابی به توافق هسته ای گفت: امیدواریم بازتاب های این توافق در جهت برقراری امنیت در منطقه باشد.

سلیم الجبوری ضمن ابراز خشنودی از حضور در ایران و گفتگو با رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مذاکرات ما براساس خاستگاه روشن و مشترکی صورت می گیرد که مبتنی بر این است که ایران و عراق نقش بسزا و مشترکی در امنیت منطقه ای و همکاری های بین المللی ایفا می کنند.

رئیس مجلس عراق گفت: این باورمندی ما ناشی از داده های موجود در منطقه و همچدر نین چالش هایی است که دو کشور به صورت مشترک در زمینه های اقتصادی و امنیتی با آن روبرو هستند.

وی سرایت تروریسم در منطقه و لزوم همکاری کشورهای منطقه برای رفع این پدیده را مهم دانست و افزود: عمق مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و همچنین وابستگی متقابل و ماهیت روابط میان تصمیم گیران دو کشور باعث می شود در زمینه های مذکور به طور مشترک عمل کنیم.

الجبوری با اشاره به بیش از ۲۰۰ سفر صورت گرفته میان مسئولان دو کشور گفت: در این سفرها در زمینه های قانونگذاری و اجرایی مذاکراتی صورت گرفته و موافقت نامه هایی نیز میان دو کشور در زمینه مسایل امنیتی و اقتصادی و همچنین تقویت روابط اقتصادی امضا شده است.

وی مبارزه با داعش را چالش بزرگ این کشور خواند و ادامه داد: عراق امروز با شبه بحران اقتصادی نیز مواجه است و نمی تواند با آن مبارزه کند ولی اگر کمک و یاری رسانی کشورهای منطقه وجود داشته باشد می توانیم از آن عبور کنیم.

رئیس مجلس ملی عراق در ادامه به روابط پارلمانی متمایز دو کشور و نیز مذاکرات خود با علی لاریجانی در زمینه همکاری های دوجانبه اشاره کرد و گفت: یکی از بارزترین موضوعات مورد گفتگوی امروز ما تلاش دکتر لاریجانی به طور اخص در زمینه برگزاری اجلاس آینده پارلمان های اسلامی به میزبانی عراق بود.

الجبوری در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا نیازمند کمک دوستان و برادران خود هستیم تا بتوانیم این اجلاس را با موفقیت برگزار کنیم.

 

کد N954235

وبگردی