آفتاب

جلودارزاده: خروج از رکود با کارآفرینی و فعالیت های اقتصادی زنان اتفاق می افتد

جلودارزاده: خروج از رکود با کارآفرینی و فعالیت های اقتصادی زنان اتفاق می افتد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معتقدیم نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار می تواند فاصله مان را با دنیا کم کند و کاری کند تا زن ایرانی در عرصه های تولید و کارآفرینی بیشتر بدرخشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بعد از تجربه برگزاری اولین نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار که سال گذشته برگزار شد، حالا دفاتر امور زنان همه وزارتخانه ها یک بار دیگر جمع شده اند تا با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری، دومین دوره آن را برگزار کنند. رویدادی که سهیلا جلودارزاده، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست امور بانوان این وزارتخانه و از طراحان اصلی این نمایشگاه معتقد است امسال وسیع تر و عمیق تر و کاراتر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

سهیلا جلودارزاده درباره اهداف این نمایشگاه 4روزه که از 24 تا 27 شهریورماه برگزار می شود گفت و فرصت هایی که فراهم شده تا زنان مستعد در چرخه تولید و کارآفرینی قرار گیرند.

نمایشگاه نقش آفرینی زنان برای دومین سال برگزار می شود. با تجربه ای که از سال قبل دارید، فکر می کنید این نمایشگاه توانسته بین زنان کارآفرین هم افزایی ایجاد کند؟

بگذارید قبل از پاسخ دادن به این سوال، بگویم که امروز بزرگترین مشکل ما بیکاری است و بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است. این یعنی زنان تحصیل کرده ما با وجودی که هزینه های ملی صرف تحصیل و توانمندسازی آنها شده، قادر به مشارکت و بهره‌وری نیستند. به همین دلیل هم ما تصمیم گرفتیم با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری، فضایی برای عرضه و نمایش توانمندی های زنان کارآفرین ایجاد کنیم. در واقع نقش معاونت امور زنان ریاست جمهوری در این زمینه خیلی موثر بود. این معاونت بنا به دو ضرورت با دفاتر امور زنان برخی وزارتخانه ها وارد همکاری و تعامل شد. اول این که معاونت امور زنان به دلیل وجود تفاوت ها و فاصله هایی که در زمینه برخورداری زنان و مردان از منابع مالی و امکانات دولتی و سرزمینی وجود دارد شکل گرفته است؛ بنابراین، باید در همکاری با سایر بخش های اجرایی که در حوزه زنان فعالیت می کنند، برای رفع تبعیض موجود و ایجاد زمینه بهره برداری مناسب وارد عرصه شود. نمایشگاهی که امسال دومین دوره آن را برگزار می کنیم، با این هدف شکل گرفت و فکر می کنیم در سال اول، موفق بود و در سال دوم، قطعا موفق تر عمل خواهد کرد تا شبکه ارتباطی قوی و منسجمی میان زنان کارآفرین و زنان مستعدی که علاقمند به کارآفرینی هستند، ایجاد شود.

از نابرابری اشتغال میان زنان و مردان گفتید. فکر می کنید دلیل این تبعیض چیست؟

ببینید، ساختارهای کسب و کار در جامعه نوین تغییر کرده و به همان نسبت، نقش ما هم برای رفع مشکل بیکاری متفاوت است و باید برنامه ریزی های جدیدی برای ورود به این ساختار جدید انجام دهیم. زنان در این ساختار باید حضور پررنگ تری داشته باشند تا به سمت فضای متوازن حرکت کنیم. خوشبختانه نگاه دولت فعلی این است که زمینه اشتغال برای بانوان در قالب کارآفرینی فراهم و تسهیلات آن به وزارتخانه ها سپرده شود. بنابراین معاونت امور زنان ریاست جمهوری و دفاتر امور زنان در وزارتخانه ها وارد تعاملی شده اند که می تواند نقش زنان را در توسعه پایدار پررنگ تر کند.

برگزاری نمایشگاه نقش آفرینی زنان توانسته در تحقق این هدف موثر باشد؟

ما معتقدیم این نمایشگاه می تواند فاصله مان را با دنیا کم کند و کاری کند تا زن ایرانی در عرصه های تولید و کارآفرینی بیشتر بدرخشد. در واقع باید بگویم که هدف از برگزاری نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار در درجه اول ایجاد فرصت شغلی و در درجه بعد، تامین معاش زنان است؛ به گونه ای که بتوانند محصولات خانگی شان را به نحوی مناسب و بدون بهره کشی عرضه کنند. این نمایشگاه امسال با رویکرد کارآفرینی و اشتغالزایی انجام می شود تا دانش عمومی را نسبت به کارآفرینی و کسب و کار بالا ببرد و زمینه خروج از رکود را با فعالیت های اقتصادی زنان فراهم آورد. در واقع ما دنبال این هستیم که زنان بتوانند نقش موثر خود را در ساختار جدید اقتصادی و کاری جامعه ایفا کنند. این یک شعار نیست. بلکه عقیده داریم که وقتی فرهنگ همدلی و همکاری و همزبانی شکل گرفت و ریشه دار شد، آحاد ملت به کمک یکدیگر بتوانند برابر انبوه مشکلات بایستند. به همین دلایل، حروجی رویداد 94 را ایجاد نهضت کارآفرینی تعریف کردیم و چشم اندازمان این است که هر ایرانی بتواند کسب و کار خود را ایجاد کرده و رونق ببخشد.

پس هدف اصلی این نمایشگاه توسعه کارآفرینی و کسب و کار زنان است.

هم بله و هم خیر. چون بین دو مفهوم کارآفرینی و کسب و کار تفاوت وجود دارد و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. کارآفرینی ایجاد موجی در جامعه است که منجر به کسب و کارهای متفاوت می شود. جامعه ما نیاز دارد که افراد با استعداد در مسیر کارآفرینی قرار گرفته و رشد کنند. ما به دنبال ایجاد روحیه کارآفرینی هستیم که همین روحیه، منجر به ایجاد و رونق گرفتن کسب و کارهای زنان می شود.

خانم جلودارزاده، به نظر می رسد که در ایران مصادیق کارآفرینی هنوز سنتی هستند. در واقع کارآفرینی زنان ایرانی بیشتر محدود به صنایع دستی و مشاغل کوچک خانگی است. برای بازتعریف این مصادیق چه کاری انجام خواهید داد؟

ما در رویداد 94 یک گذرگاه کارآفرینی تدارک دیده ایم که در بخشی از آن فضایی برای راهنمایی بانوانی که سرمایه چشمگیری ندارند اما می خواهند کسب و کار جدیدی را آغاز کنند، در نظر گرفته شده است. در این فضا غرفه های مشاوره و راهنمایی کسب و کار و غرفه های سازمان های مردم‌نهاد برپا است تا برای پا گرفتن و تامین مالی این زنان تسهیلات لازم را فراهم کنند. در بخش دیگری از این گذرگاه، شرکت های تعاونی و صنایع کوچک و متوسط مستقر هستند و متخصصان آنها مشاوره های لازم را درباره چگونگی راه اندازی یک بنگاه اقتصادی به مراجعان می دهند.
درباره ایده های نو و کسب و کارهای جدید هم بخشی ویژه برای شرکت های دانش بنیان و موسساتی که به خرید و فروش ایده می پردازند، در نظر گرفته شده است تا ایده را به سرمایه تولید کنند. این شرکت ها می توانند بر اساس مهارت ها و توانایی های مالی و فنی هر کدام از بانوان مراجعه کننده، روش هایی برای راه اندازی یک کسب و کار جدید به آنها پیشنهاد دهند.

نمایشگاهی که در سال گذشته برگزار کردید، چه خروجی هایی داشت که باعث شد نمایشگاه را امسال توسعه دهید؟

مهم ترین دستاورد و خروجی نمایشگاه سال گذشته، نمایشگاهی است که امسال با تجربیات جدید و پخته تر برگزار می کنیم. در سال گذشته به زحمت توانستیم بانوان کارآفرین را گرد هم آوریم و خیلی ها از قلم افتاده بودند. فعالیت های صنعتی زنان در هاله ای از ابهام بود. اما امسال نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار گسترده تر و عمیق تر مورد توجه قرار گرفته است.
شعار سال گذشته ما، مقاومت اقتصادی ملت بود. امسال علاوه بر ریشه دار کردن و نهادینه کردن این شعار، در پی آن هستیم که نقش زن ایرانی را در خروج از رکود پررنگ تر کنیم. در سال گذشته، درصد قابل توجهی از زنانی که وام های مناسب و ارزان قیمت نیاز داشتند، به سمت صندوق کارآفرینی امید سوق پیدا کردند و توانستند صنعتی را پایه گذاری کنند. حالا همین زنان در نمایشگاه حضور دارند و می توانند نتیجه کارشان را نشان دهند.
زنان کارآفرین ایرانی در 30 گروه کالایی فعالیت می کنند و در نمایشگاه امسال از همه این گروه ها حضور دارند و شیوه های مدیریت کسب و کار خود را به نمایش می گذارند. این، به خودی خود یک هم افزایی چشمگیر ایجاد می کند. من فکر می کنم که اگر آرزوهای بزرگ نداشته باشیم و سعی کنیم سهم زنان را در این 30 گروه کالایی گسترش دهیم، آن وقت زنان تجربیات بیشتر و عمیق تری در حوزه های کسب و کار به دست آورده و در سال های بعد شاهد دستاوردهای بیشتری خواهیم بود.

۴۷۴۷

کد N954129

وبگردی