آفتاب

رویترز مدعی شد: نمونه‌برداری از پارچین با حضور آژانس انجام می‌شود

رویترز مدعی شد: نمونه‌برداری از پارچین با حضور آژانس انجام می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات غربی مدعی شد: ایران قرار است با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمونه‌برداری‌ها از سایت پارچین را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از دو دیپلمات غربی مدعی شد، قرار است نمونه‌برداری از سایت نظامی پارچین تحت نظارت بازرسان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل توسط کارشاسنان ایرانی انجام شود.

این در حالی است که خبرگزاری آسوپشیتدپرس بیش‌تر در گزارش خود با ادعای دستیابی به پیش‌نویس متن توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود، ایران خود نمونه‌برداری‌ها از سایت پارچین را انجام خواهد داد و بازرسان آژانس اجازه ورود به سایت را ندارد و باید به نمونه‌های محیطی و اطلاعاتی که از سوی ایرانی‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد اعتماد کنند.

این گزارش سپس به ابزاری در دستان جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا تبدیل شد تا ثابت کنند که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در مساله دسترسی به سایت پارچین که در نزدیکی تهران - پایتخت ایران قرار دارد تسلیم مذاکره کنندگان این کشور شده است.

این دو دیپلمات غربی که خواستند نام‌شان فاش نشود به رویترز گفتند: زمانی که متخصصان فنی ایرانی قرار است نمونه‌برداری محیطی از پارچین را انجام دهند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور خواهد داشت. این دسترسی مدیریت شده چیزی است که کاملا مطابق با استانداردهای آژانس است و چیزی برای نگرانی دراین زمینه وجود ندارد.

این دیپلمات‌ها تاکید کردند:‌ متاسفانه در رسانه‌ها شاهد تحریف و اشتباهات زیادی هستیم که نشان می‌داد ایران قرار است به سادگی خود بازرسی را انجام دهد اما مساله این گونه نیست.

به گزارش ایسنا، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 23 تیر (14 ژوییه) روزی که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدند که بر اساس آن قرار است تمام مسائل باقیمانده درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای حال و گذشته ایران تا پایان سال 2015 حل شود.

پس از انتشار گزارش‌ ادعایی آسوشیتدپرس، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی به آن واکنش نشان داد و از آن ابراز ناخرسندی کرد.

آمانو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهاراتی که مطرح می‌شود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسوولیت بازرسی‌های هسته‌ای ایران را به ایران واگذار کرده، مایه ناخرسندی من است. چنین اظهاراتی ارائه غلط روش اجرای اقدام مهم راستی‌آزمایی‌هاست.

هم‌چنین معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر دسترسی به اطلاعات مربوط به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گمانه‌زنی دانست.

بهروز کمالوندی گفت: آژانس تاکنون به تعهداتش درباره حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه توافق دوجانبه با کشورمان پایبند مانده و اقدامی که حاکی از نقض این تعهدات باشد صورت نگرفته است.

او تأکید کرد: در برنامه همکاری ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات گذشته، ملاحظات کشورمان مد نظر قرار گرفته است و این برنامه به‌خوبی پیش می‌رود.

کمالوندی گفت: به همین منظور در چارچوب اقدامات اولیه، اطلاعات مرتبط با سوالات مد نظر آژانس را تا پیش از موعد مقرر، یعنی 15 اوت ارائه کردیم که آژانس نیز با صدور بیانیه‌ای آن را اعلام کرد.

انتهای پیام
کد N954046

وبگردی