آفتاب

تظاهرات مجدد مردم ارمنستان در اعتراض به تصمیم افزایش بهای برق

تظاهرات مجدد مردم ارمنستان در اعتراض به تصمیم افزایش بهای برق

چندین هزار تن از مردم ارمنستان در خیابان‌های پایتخت این کشور علیه افزایش برق مصرفی دست به راهپیمایی زدند و بار دیگر شعله تظاهرات اعتراضی تابستان سال جاری میلادی را که به همین دلیل صورت گرفت، روشن کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از یک درگیری یک هفته ای میان پلیس و معترضان ارمنی در ایروان، پایتخت ارمنستان در ژوئن سال جاری میلادی، سرژ سرکیسیان،‌ رییس جمهوری این کشور برنامه افزایش بهای برق مصرفی را به حالت تعلیق درآورد و باعث فروکش تظاهرات شد.

اما معترضان ارمنی جمعه شب بار دیگر به خیابان های پایتخت ارمنستان آمده و از دولت خواستند تا این برنامه را به طور کلی لغو کند. آنها بار دیگر یک خیابان اصلی پایتخت مسدود کرده و پلیس هم از نزدیک شدن آنها به مقر ریاست جمهوری ممانعت به عمل آورد.

دولت ارمنستان متحد نزدیک روسیه است و بحران برق ناشی از این است که برق این کشور از شرکت توزیع برق ارمنستان به نام "اینتر RAO" که متعلق به روسیه است، تامین می شود و این شرکت اعلام کرده این افزایش بهای برق مصرفی به خاطر سقوط ارزش واحد پول ارمنستان ضروری است.

ارمنستان به خاطر بحران اقتصادی مسکو ناشی از سقوط بهای نفت و تحریم‌های غرب علیه روسیه به شدت دچار بحران شده است.

تظاهرات در ارمنستان به ویژه ایروان از 19 ژوئن 2015 و علیه پیشنهاد افزایش 16 درصدی بهای برق مصرف خانگی آغاز شد و معترضان متعهد شده‌اند به این تظاهرات تا رسیدن به خواسته‌شان که توقف این اقدام است، ادامه می‌دهند.

ارمنستان در ژانویه 2015 به اتحادیه اقتصادی اورآسیا تحت رهبری روسیه پیوست و با این کار، خود را بیش از گذشته وابسته مسکو کرده است.

درهمین حال، سازمان دهندگان این تظاهرات می گویند که این راهپیمایی ها انگیزه سیاسی ندارد اما روسیه با نگرانی ناظر این تظاهرات اعتراضی است.

انتهای پیام

کد N954027

وبگردی