آفتاب

همایش ملی حکیم طهران در تهران و قم برگزار می‌شود

همایش ملی حکیم طهران در تهران و قم برگزار می‌شود

مسئول کمیته علمی همایش ملی حکیم طهران (آقا علی مدرس زنوزی)گفت: این همایش در زمستان امسال در تهران و قم برگزار می‌شود.

مسئول کمیته علمی همایش ملی حکیم طهران (آقا علی مدرس زنوزی)گفت: این همایش در زمستان امسال در تهران و قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضاپور در نشستی خبری با اعلام این خبر، گفت: حکیم موسس، آقا علی مدرس زنوزی متولد 1234 قمری و متوفای 1307 قمری است و پدر وی یکی از اعاظم تلامیذ آخوند ملاعلی نوری به عنوان احیاگر حکمت متعالیه بعد از دوره ملاصدرا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه حکمی تهران از مهمترین حوزه‎های حکمت اسلامی در دو سده اخیر بوده است و بیشتر بزرگان حکمت اسلامی در این دو سده، دست‌پرورده این حوزه محسوب می‎شوند.

رضاپور با بیان این‌که «مدرس زنوزی بیش از 40 سال در این حوزه تدریس حکمت اسلامی داشت» ادامه داد: وی علاوه بر اینکه شارح حکمت بود خودش نیز ابتکاراتی داشت که رساله سبیل الرشاد وی از بزرگترین آثار است.

53 نسخه خطی

وی با بیان این‌که «بزرگداشت ایشان مقارن با تاسیس 200 ساله حوزه حکمی تهران است» افزود: تاسیس کمیته احیای آثار این حکیم از جمله کارهایی بود که صورت گرفته است و تاکنون توانسته‎ایم 53 نسخه خطی از آثار وی را جمع‎آوری و تصحیح کنیم.

مسئول کمیته علمی همایش به محورهای همایش اشاره و تصریح کرد: این همایش توسط مجمع عالی حکمت اسلامی و با محورهای شخصیت‎شناسی حکیم تهران، معرفی حوزه حکمی تهران، تحلیل آراء و اندیشه‎های حکیم تهران، مباحث تطبیقی و مقایسه‎ای و بررسی آثار مرحوم حکیم موسسه برگزار می‎شود.

رضاپور عنوان کرد: علاقه‌مندان برای ارسال اثر تا مهرماه فرصت دارند آثار خود را به نشانی اینترنتی info@hakim_tehran.co ارسال کنند و یا با شماره‌های11 - 0237757610 تماس بگیرند.

دریافت 48 مقاله

همچنین در این نشست، حسن عبدی، دبیر کمیته علمی با ارایه گزارشی درباره همایش اظهار کرد: تاکنون 48 مقاله به همایش واصل شده که از این تعداد 28 مقاله مورد تایید قرار گرفته و هشت مقاله نیز رد شده است.

وی ادامه داد: مقالات برتر بناست در نشریات مجمع حکمت اسلامی چاپ شوند، ضمن اینکه 13 پیش نشست علمی نیز در سراسر کشور برگزار شده و پنج پیش‌نشست دیگر نیز برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: این همایش دو روزه است که افتتاحیه در تهران و اختتامیه نیز در قم برگزار می‎شود که از جمله این پیش نشست‎ها، نشست اندیشه‎های کلامی مدرس زنوزی در دانشگاه باقرالعلوم با حضور آیت‌الله‌العظمی سبحانی است.

عبدی بیان کرد: جامعةالمصطفی(ص)، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دانشگاه تهران و دانشگاه باقرالعلوم از جمله مراکز همکار در برپایی این همایش هستند.

انتهای پیام

کد N954022

وبگردی