آفتاب

ترکیه فرمان حکومت نظامی شهر «جیزره» را لغو کرد

ترکیه فرمان حکومت نظامی شهر «جیزره» را لغو کرد

شهر «جیزره» در جنوب غربی ترکیه طی روزهای گذشته به صحنه درگیری خونین بین ارتش و گروه «پ ک ک» تبدیل شده و شرایط انسانی در آن به مرز هشدار رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دولت آنکارا فرمان حکومت نظامی را که از یک هفته پیش بر شهر کرد نشین «جیزره» حاکم بود، لغو کرده است.

این شهر که در جنوب غربی ترکیه قرار دارد و هم مرز با عراق و سوریه است روزهای سختی را پشت سر گذاشته زیرا علاوه بر تحمل حملات شدید ارتش ترکیه که مواضع حزب منحله کارگران کردستان (پ ک ک) را هدف قرار می دهد، شرایط حاکم بر این شهر که نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد به دلیل کاهش منابع آب آشامیدنی و آلودگی ناشی از اجسادی که دولت مانع از دفن آنها شده، به مرز هشدار رسیده است.

گفته می شود که در بحبوحه درگیری ها ۲۰ شهروند عادی جان خود را از دست داده اند حال آنکه دولت مدعی است تنها یکی از آنها غیر نظامی بوده و بقیه اجساد متعلق به عناصر پ ک ک هستند.

ترکیه می گوید شهر کردنشین جیزره مأمن گروه پ ک ک است و حداقل ۸۰ عضو این گروهک شبه نظامی در آن فعالیت دارند حال آنکه دستکم ۲۰۰ نفر از جوانان شهر نیز به سلاح گرم مجهز هستند.

در این میان، شورای اروپا از ترکیه خواست تا امکان دسترسی ناظرین حقوق بشر را به داخل این شهر فراهم کند.

ناگفته نماند که دیروز جمعه «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها و جمعی دیگر از نمایندگان کرد، در دامنه کوهی در نزدیکی مرز با سوریه و عراق، جایی که نیروهای امنیتی ترکیه با اونیفورم و تجهیزات کامل ضد شورش، آنها را متوقف کردند، تحصن کردند. قصد آنها از این اقدام جلب توجه عموم مردم به شرایط وخیم امنیتی و بهداشتی ساکنان شهر جیزره اعلام شده است.

بنا به اعلام مقامات دولتی ترکیه، طی عملیات ارتش در این شهر و اطراف آن تاکنون حدود ۳۰ نفر از عناصر گروه پ ک ک کشته شده‌اند.

کد N954020

وبگردی