آفتاب
گزارش مهر از چهارمحال و بختیاری؛

نسخه پیچی عطاری‌ها برای بیماران/ از درمان سرطان تا چاقی و لاغری

نسخه پیچی عطاری‌ها برای بیماران/ از درمان سرطان تا چاقی و لاغری

شهرکرد - بسیاری از عطاری‌های چهارمحالی جدا از فروش محصولات دارویی گیاهی به سمت درمان نیز گرایش پیدا کرده اند و با دخالت در امور پزشکی، سلامتی بسیاری از مردم را در این استان به خطر انداخته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در مفهوم عمومی عطار دارای یک مفهوم عام و یک مفهوم خاص است که در مفهوم عام، عطار به فردی گفته می‌شود که در مغازه خود پاره‌ای از مایحتاج عمومی چون قند، شکر، چای، حنا، ادویه‌جات و نظایر آن را می‌فروشد و در ضمن برخی از گیاهان دارویی را به معرض فروش می‌گذارد. در این حالت عطار فقط یک فروشنده است و فقط به درخواست مشتری پاسخ می‌دهد.

در معنای خاص که بیشتر با کلمه «عطارباشی» یا «حکیم عطار» معرفی می‌شود، مقصود شخصی است که گیاهان دارویی را می‌شناسد و به کاربرد آن آشنایی دارد و علم ساختن و آمیختن داروها را به تجربه آموخته است و به فنون داروسازی آشنا است و به‌علاوه درباره بیماری‌های بومی و رایج در محل، شناخت کلی دارد.

بررسی هانشان می‌دهد که درگذشته چهارمحال و بختیاری به علت نبود پزشک مردم به سمت عطاری‌ها می‌رفته‌اند و به توصیه‌های درمانی آن‌ها توجه می‌کرده‌اند و در بسیاری از موارد نیز بیماران نتیجه می‌گرفته‌اند.

اکثر عطارباشی‌های گذشته مردان پیر و سالخورده بوده‌اند که طی مطالعه کتب قدیمی و تجربه به کاربرد داروهای گیاهی پی برده‌اند و در این مسیر با توجه به نیاز مردم توصیه‌های درمانی انجام می‌داده‌اند.

در حال حاضر هنگامی به شهرهای استان چهارمحال و بختیاری وارد می‌شویم با مغازه‌های مختلف عطاری مواجه می‌شویم که اکثر آن‌ها جوانانی هستند که از روی بیکاری و پیدا نکردن شغل به سمت شغل عطاری گرایش پیداکرده‌اند.

بسیاری از صاحب این عطاری‌ها بدون علم شناخت داروهای گیاهی به سمت این شغل آمده‌اند و مغازه‌ای از محصولات متنوع داروهای گیاهی را بازکرده‌اند و اقدام به فروش محصولات گیاهی و گیاهان دارویی پرداخته‌اند.

بسیاری از این عطاری‌ها با داشتن اطلاعات سطحی اقدام به توصیه درمانی و تجویز مصرف داروهای گیاهی می‌پردازند.

یکی از عطاری‌های باسابقه در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وظیفه عطاری فروش محصولات گیاهان دارویی است و این امر تنها وظیفه عطاری به شمار می‌رود.

حسینی افزود: عطاری فقط باید بر اساس خواسته مشتری نسبت به فروش گیاه دارویی اقدام کند.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون در شهرهای استان ازجمله شهرکرد می‌بینیم که جوانان بسیاری مغازه‌های عطاری بازکرده‌اند و اقدام به فروش محصولات گیاهی و دارویی - گیاهی می‌پردازند و با اطلاعات سطحی که از اینترنت کسب کرده‌اند خود را یک عطار معرفی می‌کنند.

وی گفت: درمان با دارو گیاهی نیاز به اطلاعات وسیع و تجربه بسیار دارد و هیچ‌یکی از افرادی که در عطاری‌ها کار می‌کنند نمی‌تواند اذعان کند که یک حکیم طب سنتی هستند و مردم باید در این خصوص هوشیار باشند.

وی ادامه داد: وظیفه یک عطاری ارائه کالا است و نباید در حوزه درمان وارد شود.

بسیاری از عطاری‌های چهارمحال و بختیاری جدا از فروش محصولات گیاهی به سمت حوزه درمان نیز واردشده‌اند و با توصیه‌های درمانی خود به مصرف داروهای گیاهی سلامتی مردم را به خطر انداخته‌اند معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه با یک چالش جدی در خصوص عطاری‌های چهارمحال و بختیاری مواجه شده‌ایم، عنوان کرد: بسیاری از عطاری‌های چهارمحال و بختیاری جدا از فروش محصولات گیاهی به سمت حوزه درمان نیز واردشده‌اند و با توصیه‌های درمانی خود به مصرف داروهای گیاهی سلامتی مردم را به خطر انداخته‌اند.

رضا محمدی ادامه داد: عطاری به مکانی گفته می‌شود که داروی گیاهی عرضه شود و هم‌اکنون مشاهده می‌شود بسیاری از عطاری‌ها در این استان در حوزه درمان نیز واردشده‌اند و برای مردم تجویز  دارو می‌کنند.

وی تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از عطاری‌ها استان چهارمحال و بختیاری در موارد مختلف درمانی دخالت می‌کنند و هم‌اکنون عطاری‌ها در درمان سرطان تا ریزش مو و چاقی و لاغری و... اقدام به تجویز دارو می‌کنند و اقلامی را ارائه می‌دهند که مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

شکایت های مختلف از عطاران در چهارمحال و بختیاری

وی گفت: هم‌اکنون با موارد مختلف شکایت مردم مواجه شده‌ایم و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که این مشکل را برطرف کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: عطاری‌ها در امور پزشکی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند وارد شوند و نباید با تجویز دارو بدون اطلاع و شناخت کافی از داروهای گیاهی، سلامتی مردم را به خطر با اندازند.

محمدی گفت: باید در این خصوص اطلاع‌رسانی شود و مردم نسبت به توصیه‌های درمانی عطاری‌ها با هوشیاری بیشتری برخورد کنند چراکه بسیاری از آن‌ها بدون آگاهی و بدون مهارت در شناخت داروهای گیاهی اقدام به تجویز داروی گیاهی می‌کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری گفت: باید یک سازوکار اساسی برای ارائه مجوز عطاری به متقاضیان اندیشیده شود.

کد N953897

وبگردی