آفتاب

تلاش ملامنصور برای جلب حمایت فرماندهان بانفوذ طالبان در خاورمیانه

تلاش ملامنصور برای جلب حمایت فرماندهان بانفوذ طالبان در خاورمیانه

منابع داخلی طالبان افغانستان اذعان کردند که رهبر جدید این گروه شبه‌نظامی همزمان با تلاش برای رفع چالش به وجود آمده در درون گروه، به دنبال جلب حمایت اشخاص قدرتمند طالبان مستقر در خاورمیانه است که هنوز به صورت علنی از وی حمایت نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نزاع بر سر رهبری طالبان می‌تواند ناآرامی در افغانستان را تشدید کند چراکه منجر به بروز درگیری درون گروهی بین شبه‌نظامیان طالبان و از بین رفتن مذاکرات صلح نوپا میان دولت کابل و این گروه شبه‌نظامی می‌شود. این مساله همچنین کار را برای توسعه نفوذ داعش در یکی از بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان آسان‌تر می‌سازد.

پس از آنکه آژانس جاسوسی افغانستان مرگ ملاعمر، بنیان‌گذار جنبش طالبان را فاش کرد، ملامنصور در ژوئیه سال جاری میلادی به سرعت به عنوان رهبر طالبان منصوب شد. ملامنصور معاون ملاعمر بود. بسیاری از فرماندهان طالبان از اینکه ملامنصور اخبار مرگ ملاعمر را به مدت بیش از دو سال پنهان کرده، عصبانی شده و در جلسه انتصاب او شرکت نکردند.

ملامنصور گفته که این دروغ، اتحاد طالبان در بحبوحه خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال 2014 میلادی را تضمین کرد. همزمان با قوی‌تر شدن شایعات مرگ ملاعمر و علی‌رغم تلاش‌های ملامنصور، دست‌کم سه شاخه از طالبان افغانستان با داعش بیعت کردند.

ملامنصور در هفته‌های اخیر ملا جلیل، یکی از نمایندگان خود را که رابطه خوبی با رهبری سیاسی طالبان دارد با هدف ترغیب اعضای ارشد این گروه در خاورمیانه برای اعلام علنی حمایتشان از او به جای گروه رقیبی که توسط برادر و پسر ملاعمر تشکیل شده، به منطقه اعزام کرده است.

طالبان یک دفتر سیاسی در قطر دارد و مرتب نشست‌های غیررسمی با دیپلمات‌ها در امارات برگزار می‌کند. نتیجه مذاکرات در قطر و امارات مشخص خواهد کرد که گروه تحت رهبری برادر ملاعمر رقیب چالشی برای ملامنصور خواهد یود یا خیر.

تاکنون گروه رقیب از پذیرش حق ملامنصور برای رهبری طالبان سرپیچی کرده اما هیچ نامزدی نیز برای این سمت، معرفی نکرده است. خانواده ملاعمر نسبت به ملامنصور که از روابط خوبی با پاکستان برخوردار است، پول و نیروی کمتری دارد. یکی از منابع طالبان گفت، چهره‌های قدرتمند طالبان در خاورمیانه قصد داشتند از ملاعمر جدا شوند چراکه می‌ترسند او به آژانس اطلاعات پاکستان بسیار نزدیک باشد.

این منبع افزود: برخی اعضای ارشد طالبان همچون طیب آقا و ملاحسن رحمانی از جانب پاکستان احساس تهدید می‌کنند. ملامنصور هیاتی به رهبری ملا جلیل به خاورمیانه اعزام کرده تا با آنها مذاکره و این رهبران طالبان را به بیعت با ملامنصور ترغیب کند.

طیب آقا رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر است و ملاحسن رحمانی یکی از معاون‌های سابق ملاعمر و رئیس شورای سیاسی محسوب می‌شود. تاکنون ملامنصور و مخالفانش در اجتناب از یک درگیری علنی موفق بوده‌اند. فرماندهان طالبان که مخالف ملا منصور هستند، می‌گویند: ملامنصور از تهدید و تشویق برای تقویت جایگاه خود استفاده می‌کند.

یکی از اعضای ارشد گروه مخالف ملامنصور گفت: ملامنصور به مخالفانش پیشنهاد داده که اگر با او بیعت کنند به آنها سمت‌های عالی‌رتبه در رهبری طالبان و کمک مالی قابل ملاحظه می‌رسد اما مخالفان این پیشنهادات را رد کردند. سپس ملامنصور شروع به ارسال پیام‌های تهدیدآمیز کرد اما آنها باز هم با انتصاب او به عنوان رهبر طالبان افغانستان مخالفت می‌کنند.

برخی از اعضای طالبان می‌گویند در حال حاضر کشمکش‌ها و درگیری‌های جزئی درخصوص این رهبری آغاز شده است. ملاعبدالنیازی، سخنگوی گروه مخالف ملامنصور گفت: افراد مسلح ملامنصور به مکان‌های مختلف در افغانستان یورش برده و رقبایشان را وادار به اعلام بیعت با وی می‌کنند.

ملامنصور دادالله، از فرماندهان نظامی طالبان که رهبری یکی از شاخه‌های جدایی‌طلب طالبان را به عهده دارد، ملامنصور را به اعزام نیرو در ماه گذشته میلادی برای تصرف مناطق تحت کنترل نیروهایش در ولایت زابل متهم کرد.

وی گفت: شبه‌نظامیان طالبان اواخر اوت سال جاری میلادی سوار بر 50 موتورسیکلت به مراکز و مناطق مسکونی ما حمله کرده و تلاش کردند تا ایست‌های بازرسی ایجاد کنند. ما در تلاشیم تا این مشکل را از طریق میانجی‌گری شورای ریش‌سفیدان حل کنیم. آنها احتمالا ما را به یک دفاع مسلحانه مجبور خواهند کرد.

یکی از اعضای ارشد گروه ملامنصور اذعان کرد: به خاطر سوءتفاهم درگیری‌های جزئی بین شبه‌نظامیان طالبان در مناطق مختلف رخ داده است اما ما این مشکل را حل کردیم.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که از ملامنصور حمایت می‌کند، ضمن رد ادعاهای دادالله گفت: چرا ما باید برای حمله به دادالله نیرو اعزام کنیم. او قادر نیست ما را به چالش بکشد.

انتهای پیام

کد N953794

وبگردی