آفتاب

سومین کنگره سالانه حزب عدالت و توسعه زیر سایه اردوغان

سومین کنگره سالانه حزب عدالت و توسعه زیر سایه اردوغان

امروز حزب عدالت و توسعه ترکیه سومین کنگره سالانه خود را در آنکارا در حالی برگزار می‌کند که سایه سیاستمداری روی آن است که دست کم حتی دیگر عضو آن نیست: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، معروف‌ترین و تفرقه انگیزترین سیاستمدار ترکیه در چند سال اخیر، همزمان با تلاشش برای به دست آوردن اکثریت مطلق پارلمان که کشور را به ورطه انتخابات زود هنگامی کشاند که نتیجه‌اش نامعلوم است، با افزایش نارضایتی در حزبش مواجه است.

اختلاف نظرات بین اردوغان و احمد داوود اوغلو، مردی که به عنوان رئیس حزب، جانشین وی شد، احتمالا در کنگره امروز نمود پیدا می‌کند چرا که هر یک از آنها تلاش خواهند کرد تا وفاداران خود را به عنوان روسای کمیته‌های مختلف منصوب کند.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها، اردوغان تلاش خواهد کرد تا وزیر سابق حمل و نقل این کشور را به عنوان رهبر جدید حزب معرفی کند و داوود اوغلو را به چالش بکشاند.

مقامات عدالت و توسعه معتقدند، در میان درگیری‌ها و اختلاف نظرهای گسترده بین اعضای حزب نزاع گسترده‌ای برسر این موضوع وجود دارد که داوود اوغلو قرار بود پس از شکست در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان دولت ائتلافی تشکیل دهد. اما اردوغان، با امید به اینکه عدالت و توسعه می‌تواند در انتخابات زودهنگام اکثریت لازم را برای تغییر قانون اساسی را به دست آورد، به نوعی مانع از تشکیل دولت ائتلافی شد. پس از شکست داوود اوغلو در تشکیل دولت ائتلافی، وی مجبور به تشکیل کابینه موقت شد.

در این میان بی ثباتی سیاسی در ترکیه بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را نگران کرده است؛ سرمایه‌گذارانی که جدای از شرایط نامشخص سیاسی ترکیه شاهد حملات دولت این کشور و درگیری‌ آن با نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)هستند. تمامی این اتفاقات ارزش لیرترکیه را به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش داده است.

اردوغان به عنوان یک رئیس جمهور موظف است که دستی در سیاست‌های حزب نداشته باشد اما مقامات عدالت و توسعه می‌گویند او همچنان تاثیر بسیار زیادی بر اعضا دارد.

انتهای پیام

کد N953782

وبگردی