آفتاب

درخواست کشورها برای در نظر گرفتن توازن جنسیتی در انتخاب دبیرکل سازمان ملل

درخواست کشورها برای در نظر گرفتن توازن جنسیتی در انتخاب دبیرکل سازمان ملل

193 کشور عضو سازمان ملل درخواست شفافیت‌ بیشتر و توازن جنسیتی در انتخاب دبیرکل آتی سازمان ملل متحد را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس قطعنامه‌ای که به اتفاق آراء به تصویب رسید، کشورهای عضو رزومه نامزدهای پست دبیرکلی را دریافت می‌کنند و این فرصت را خواهند داشت تا سوالات خود را از آنها بپرسند. در همین حال بسیاری از کشورها می‌گویند که زمان آن فرا رسیده است که یک زن سکان هدایت سازمان ملل را بدست بگیرد.

بان کی‌مون، دبیرکل کنونی سازمان ملل از کشور کره‌جنوبی، تا 31 دسامبر 2016 در این سمت خواهد بود. جانشین وی در اول ژانویه 2017 روی کار می‌آید و انتظار می‌رود کمپین برای این سمت از اوایل سال آتی شروع شود.

روند انتخاب دبیرکل سازمان ملل متحد از دیرباز به صورت محرمانه برگزار می‌شد و شامل طرح‌ریزی سیاسی و تجاری بی‌پروا در میان کشورهای عضو مشتاق بوده است که می‌خواستند کشورشان هدایت سازمان ملل را که عالی‌ترین شغل دیپلماتیک جهان است، بر عهده داشته باشد.

منشور سازمان ملل درباره روند انتخاب دبیرکل بسیار مبهم است و می‌گوید که دبیرکل باید از جانب مجمع عمومی و به توصیه شورای امنیت انتخاب شود. در عمل، دبیرکل سازمان ملل از سوی اعضای دائم شورای امنیت شامل ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین انتخاب می‌شود و 10 عضو دیگر شورای امنیت و مجمع عمومی نیز آن را تایید می‌کنند.

در نتیجه دیپلمات‌های سازمان ملل متحد از بسیاری از کشورها همواره از این روند گلایه دارند و می‌گویند که آنها هیچ شانسی برای مشارکت در روند انتخابات ندارند.

ماتئو ریکرافت، نماینده انگلیس در سازمان ملل با استقبال از تصویب این قطعنامه گفت: پادشاهی بریتانیا می‌خواهد شاهد باز شدن این روند به روی تمام کشورهای عضو، ناظران و جامعه مدنی باشد. برای همین است که ما از ایده برگزاری نشست‌های غیررسمی با نامزدها با مشارکت تمام کشورها استقبال کردیم.

وی با بیان مجدد درخواست کشورهای غربی که ماه‌هاست تکرار می‌شود، گفت که هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده است که یک زن رهبری سازمان ملل متحد را برعهده بگیرد.

زنان بسیاری هستند که نام آنها به عنوان نامزد احتمالی این پست معرفی شده است. این اسامی شامل دو نامزد از بلغارستان - ایرینا بوکووا، رئیس یونسکو و کریستالینا جئورجیوا، کمیسیونر اتحادیه اروپا - و هلن کلارک، نخست‌وزیر پیشین نیوزیلند می‌شود.

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند که الان نوبت شرق اروپاست که دبیرکلی سازمان ملل را بر عهده بگیرد. روسیه نیز علنا گفته است که می‌خواهد رئیس آتی سازمان ملل از شرق اروپا باشد. تمام هشت دبیرکل‌ سابق سازمان ملل طی 70 سال گذشته مرد بوده‌اند.

انتهای پیام

کد N953716

وبگردی