آفتاب

«دیوید اسلینگ» امید جدید صهیونیست‌ها برای مقابله با ایران

«دیوید اسلینگ» امید جدید صهیونیست‌ها برای مقابله با ایران

ناکارآمدی سپر موشکی گنبد آهنین در برابر موشک های مقاومت صهیونیست ها را برآن داشته تا با همکاری آمریکا سپر موشکی جدیدی را با نام «دیوید اسلینگ» آماده بهره برداری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هر چند آمریکا و رژیم صهیونیستی تبلیغات گسترده ای را در مورد سپر موشکی گنبد آهنین انجام داده و هزینه های میلیاردی زیادی را نیز برای ارتقاء آن متحمل شده اند اما با این وجود این سپر موشکی که بیشتر شبیه یک طبل توخالی است در برابر موشک های کوتاه و میان برد آسیب پذیر نشان داده از همین رو تل آویو از مدتی قبل با همکاری آمریکا اقدام به تولید یک سپر موشکی جدید کرده که نام آن «دیوید اسلینگ» است. 

هاآرتض در این رابطه به نقل از دریادار «جیمز سیرینگ» مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا می نویسد: آمریکا و اسرائیل در حال تهیه  کردن سندی برای توافق در مورد همکاری برای تولید سامانه ای هستند که از سال آینده به کار گرفته می شود. 

ناامیدی آمریکا و رژیم صهیونیستی از سپر موشکی گنبد آهنین در حالی است که  ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار برای تولید این سیستم به اسرائیل کمک مالی کرده‌است. مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب کمک ۶۸۰ میلیون دلاری در بودجه سال ۲۰۱۳ کشور خواستار شده بود که در ازای آن تکنولوژی این سیستم در اختیار آمریکا گذاشته شود و در صورت نیاز به تولید مشترک آن نیز اقدام شود. به همان شیوه‌ای که در مورد موشک ضدبالستیک ختس و موشک سطح‌به‌هوای در حال طراحی فلاخن داوود اقدام شده و تکنولوژی آن‌ها به ایالات متحده منتقل شده‌است.بر اساس این گزارش، آمریکا و رژیم صهیونیستی فقط چند هفته تا آماده کردن این سند فاصله دارند. البته پیش از تهیه این سند شرکت «سیستم های پیشرفته نظامی رافائل» اسرائیل به اتفاق شرکت «ریتون» مهمترین شرکت تولید کننده جنگ افزار در آمریکا، همکاری خود را برای تولید سپر موشکی دیوید اسلینگ آغاز کرده بودند. 

به گفته دریادار سیرینگ، این سپر موشکی جدید در ماه آوریل چندین آزمایش رهگیری را پشت سر گذاشته و آمریکا و اسرائیل فاصله چندانی با رسیدن به توافق در مورد همکاری در مورد آن ندارند. 

هاآرتض در ادامه می نویسد: کار برای تولید و استقرار این سپر موشکی به معنای ایجاد یک لایه حفاظتی دیگر در برابر موشک های کوتاه و میان برد است که سپر موشکی گنبد آهنین در برابر آنها آسیب پذیر نشان داده است. البته گنبدآهنین در برابر موشکی های دور برد زمین به زمین بویژه از نوع «آرو» نیز آسیب پذیر نشان داده که گفته می شود در سپر موشکی دیوید اسلینگ این نواقص رفع شده اند. 

به گفته دریادار سیرینگ، آمریکا و رژیم صهیونیستی بعد از آنکه در مورد نحوه تولید این سپر موشکی به توافق رسیدند کار بر روی تولید سپر موشکی موشک های بالستیک آرو را آغاز می کنند. 

اما در مورد هزینه هایی که آمریکا برای این سپر موشکی انجام داده «رابرت شر» معاون وزیر دفاع آمریکا در بخش قابلیت ها و برنامه های استراتژیک می گوید: آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا کنون برای ارتقاع برنامه های موشکی اسرائیل و همچنین تولید سپر موشکی دیوید اسلینگ سه میلیارد دلار به تل آویو کمک کرده است. 

به گزارش مهر، ناامیدی آمریکا و رژیم صهیونیستی از سپر موشکی گنبد آهنین در حالی است که  ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار برای تولید این سیستم به اسرائیل کمک مالی کرده‌است. مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب کمک ۶۸۰ میلیون دلاری در بودجه سال ۲۰۱۳ کشور خواستار شده بود که در ازای آن تکنولوژی این سیستم در اختیار آمریکا گذاشته شود و در صورت نیاز به تولید مشترک آن نیز اقدام شود. به همان شیوه‌ای که در مورد موشک ضدبالستیک «ختس» و موشک سطح‌به‌هوای در حال طراحی «فلاخن داوود» اقدام شده و تکنولوژی آن‌ها به ایالات متحده منتقل شده‌است.

پروژه گنبد آهنین در طول پنج سال نخست که ساخت آن از سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود در مجموع حدود ۵۵ میلیون دلار هزینه داشته‌است. مقامات اسرائیل معتقدند در مجموع ۱۳ سکوی عملیاتی از این سیستم دفاع هوایی سرزمین های اشغالی را به طور رضایت بخشی تامین می‌کنند.

اما در مورد بزرگنمایی مقامات آمریکایی و صهیونیستی در مورد گنبد آهنین «مارک تامپسون» کارشناس امور نظامی برنده جایزه پولیتزر، می گوید: گنبد آهنین یکی از معدود جنگ‌افزارهایی است که شرکت و کشور سازنده‌اش می‌توانند به آن و تکنولوژی که برای طراحی آن در اختیار دارند، افتخار کنند.

مقامات اسرائیلی مدعی هستند که در جریان حملات راکتی سال ۲۰۱۲ حماس به اسرائیل حدود ۹۰ درصد راکت‌ها با موفقیت توسط این سیستم شکار شدند، که این در طول تاریخ برای یک سیستم ضدهوایی بی‌سابقه بوده‌ هرچند تایید این ارقام غیرممکن است.

کد N953677

وبگردی