آفتاب

پیشتازی یک روستا در ترویج فرهنگ رضوی

پیشتازی یک روستا در ترویج فرهنگ رضوی

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در آیین اختتامیه جشنواره آسمان هشتم در روستای کردر رضوی، این روستا را نمونه بارز تحقق سند چشم‌انداز 1404 دانست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدجوادجعفری، جشنواره آسمان هشتم که همه ساله در روستای کردر رضوی در شهرستان میناب استان هرمزگان، برگزار می‌شود را از سه منظر؛ فرهنگ ایرانی و اسلامی، ترویج فرهنگ رضوی و ترویج فرهنگ زیارت، حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: از منظر نخست اوج تجلی فرهنگ ایرانی اسلامی را می‌توان در روستای کردر ملاحظه کرد.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به ابلاغ سند چشم انداز 1404، توسط مقام معظم رهبری به سران قوا و ویژگی‌هایی که معظم له برای ایران 1404 ترسیم کرده‌اند، ادامه داد: این سند چشم انداز سال 82 توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به سران سه قوه ابلاغ شد که در بخشی از آن آمده است: در سال 1404 جامعه ایرانی باید دارای ویژگی‌هایی نظیر فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، دارای روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی و متعهد به انقلاب و نظام اسلامی باشد.

جعفری تصریح کرد: در حالی که هنوز یک دهه تا رسیدن به افق 1404 باقی است، این مهم در روستای کردر رضوی محقق شده و امروز این روستا نمونه‌ای بارز از جامعه ایرانی اسلامی1404 است.

وی اظهار کرد: اهالی روستای کردر رضوی با دست خالی و امکانات محدود حرکتی را پی‌ریزی و دنبال کردند که باعث شد این روستا شهرتی بین المللی پیدا کند.

پیشتازی در ترویج فرهنگ رضوی و کسب شهرتی جهانی

وی ترویج فرهنگ رضوی را دومین دلیل اهمیت برگزاری جشنواره آسمان هشتم در روستای کردر دانست و با بیان این‌که «ماندگاری و شهرت جهانی این روستا، به دلیل گره خوردن اسم روستای کردر با نام مبارک حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و پیشتازی در ترویج فرهنگ رضوی است» افزود: حضرت آیت‌الله جوادی آملی در بیانی زیبا به ترسیم مقام رضای حضرت ثامن الحجج(ع) می‌پردازند و می‌گویند: «هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال نمی‌شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا(ع)؛ هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا(ع)، او نه چون به مقام رضا رسیده، به این لقب ملقّب شده است بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد».

جعفری افزود: با این نگاه بی شک قرار گرفتن نام روستای کردر در جدول برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از عنایات آن امام رئوف نسبت به مردم ولایتمدار کردر رضوی است و خداوند ماموریت ترویج ارزش‌های دینی را با این وساطت در اختیار این مردم قرار داده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با تاکید بر این‌که همت بلند مردم روستای کردر در گسترش و نشر فرهنگ رضوی ستودنی است، یادآور شد: روستای کردر در راستای ترویج فرهنگ منور رضوی نهضتی ماندگار را پایه‌گذاری کرده است.

زیارت با پای دل

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، سومین دلیل اهمیت جشنواره آسمان هشتم را ترویج فرهنگ زیارت عنوان کرد و با بیان این‌که اهالی روستای کردر با برگزاری جشنواره آسمان هشتم، زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند تا اقشار مختلف مردم که پای رفتن به حرم مطهر رضوی را ندارند از طریق برگزاری این جشنواره به زیارت بارگاه رضوی نائل شوند، اظهار کرد: جشنواره آسمان هشتم دلها را با امام رضا(ع) گره می زند و فضایی معنوی را فراهم می کند که آنهایی که امکان رفتن به زیارت حضرت امام رضا(ع) را به هر دلیلی نداشته‌اند از طریق این جشنواره دل‌هایشان را راهی مشهد الرضا(ع) کنند.

جعفری افزود: مردم کردر در استان هرمزگان با اجرای ویژه برنامه‌های جشنواره آسمان هشتم موجی از معنویت را در این خطه از کشور ایجاد کرده‌اند.

آغازگر جشن‌های مردمی دهه کرامت

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، در بخش دیگری از سخنانش در این مراسم، با اشاره به اینکه روستای کردر از 9 سال پیش با برپایی جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم به صورت خودجوش، آغازگر جشن‌های مردمی دهه کرامت در این روستا بود، اظهار کرد: این جشنواره هم اکنون یکی از 84 برنامه موضوعی جشنواره امام رضا(ع) است که در دوره سیزدهم در ایام دهه کرامت در سراسر کشور و 718 نقطه از جهان برگزار شد.

وی برگزاری 9 دوره موفق جشنواره آسمان هشتم و سه دوره جشنواره سراسری سرود رضوی روستایی کشور را زمینه‌ساز تربیت نیروهای کارآمد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و افزود: یقین داریم نتیجه این حرکت در سال‌های آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد و این حرکت معنوی، بالنده‌تر از گذشته مسیر پر افتخار خود را ادامه خواهد داد.

استاندار هرمزگان: نام روستای کردر با نام امام رضا(ع) گره خورده است

هم‌چنین جاسم جادری استاندار هرمزگان در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره آسمان هشتم در حسینیه امام رضا(ع) روستای کردر رضوی با بیان اینکه، امروز و به همت اهالی ولایت مدار روستای کردر، نام این روستا با نام مبارک امام هشتم(ع) پیوند خورده است، گفت: این توفیق، لطف الهی و از عنایات اهل بیت(علیهم السلام) به مردم خوب این روستاست.

وی با بیان این‌که «خدا را شاکرم که توفیق داد بار دیگر در جشنواره آسمان هشتم شرکت کنم» افزود: افتخار می‌کنیم که در چنین جشنواره‌ای حضور داریم.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: بزودی عملیات اجرایی ساخت مجتمع فرهنگی هنری در روستای کردر رضوی آغاز می‌شود.

جشنواره‌ای روستایی با هزاران شرکت کننده

ابراهیم ذاکری دبیر جشنواره آسمان هشتم نیز در این مراسم، به روند برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: اهالی روستای کردر از سال 86 حرکتی نوینی در عرصه ترویج فرهنگ رضوی با برگزاری جشنواره آسمان هشتم با 26 رشته فرهنگی، هنری و ورزشی را در روستای کردر میناب آغاز کردند.

وی افزود: جشنواره آسمان هشتم هر ساله در دهه کرامت با استقبال گسترده و کم نظیر مردم برگزار می‌شود که در هر دوره حدود 4 هزار شرکت کننده دارد.

بر اساس این گزارش در این مراسم که با حضور جعفری دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، جاسم جادری استاندار هرمزگان و معاونان وی، امام جمعه موقت بندرعباس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان و امام جمعه، بخشدار، فرماندار، شهردار و رییس شورای شهرستان میناب و همچنین اقشار مختلف مردم روستای کردر در دهکده آسمان هشتم روستای کردر رضوی برگزار شد؛ استاندار هرمزگان هزینه200 میلیون ریالی اعزام نفرات برتر جشنواره آسمان هشتم به اردوی زیارتی مشهد مقدس را متقبل شد.

انتهای پیام

کد N953602

وبگردی