آفتاب

آزادی 3522 زندانی در کوبا پیش از سفر پاپ فرانسیس

آزادی 3522 زندانی در کوبا پیش از سفر پاپ فرانسیس

کوبا اعلام کرد، پیش از سفر رهبر کاتولیک‌های جهان در چند روز آتی به این کشور 3522 زندانی را آزاد می‌کند؛ این سومین بار است که کوبا پیش از سفر یک پاپ به کشورش زندانیان را آزاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای کشور کوبا در رسانه ملی اعلام کرد، این زندانیانی که قرار است آزاد شوند شامل زنان، افراد جوان‌تر از 20 سال، زندانیانی که از بیماری رنج می‌برند و افرادی که دوره حبس‌شان در سال آتی میلادی پایان می‌یابد، است.

دولت کوبا اعلام کرد، افرادی را که به ارتکاب به جنایت‌های جدی همچون قتل، تجاوز به کودکان و یا نقض امنیت ملی محکوم شده‌اند، آزاد نخواهند کرد. نقض امنیت ملی جرمی است که اغلب به افرادی که از سوی کوبا و گروه‌های حقوق بشر بین المللی به عنوان زندانیان سیاسی محسوب می‌شوند، ربط داده شده است.

از سوی دیگر افرادی که به کشتار غیرقانونی گله گاوهای دولتی محکوم شده‌اند، مورد عفو قرار نمی‌گیرند. این جرم در کوبا مجازات سنگینی دارد چرا که منجر به کمبود گسترده شیر و گوشت می‌شود. دولت هاوانا می‌گوید، این گروه شامل برخی خارجی‌هایی است که کشورشان با بازگرداندن آن‌ها موافقت کرده‌اند.

سخنگوی واتیکان هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است اما کنفرانس اسقف‌های کاتولیک کوبا رضایت کامل خود را نسبت به این تصمیم ابراز کرده‌اند.

کاردینال "جیم اورتگا"، اسقف اعظم هاوانا در مصاحبه‌ای گفت، به دولت فهرستی از زندانیانی که ممکن است پیش از سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به کوبا در 22 – 19 سپتامبر (31 - 28 شهریور) سال جاری میلادی مورد عفو قرار گیرند را ارائه داده است.

وی افزود: بسیاری از این زندانیان برای جرائم اقتصادی همچون فساد یا دزدی از منابع دولتی به زندان افتاده‌اند. این دو مساله در کوبا بسیار فراگیر شده چرا که اکثر کارمندانی که سمت‌های دولتی دارند ماهیانه بین 20 تا 30 دلار درآمد دارند.

اسامی این زندانیان در حکمی که رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا امضا کرده در روزنامه دولتی این کشور منتشر شده است. این دستور این عفو را به عنوان اقدامی انسانی و موثر توصیف کرده است. رسانه‌های دولتی کوبا اعلام کردند، این زندانیان طی 72 ساعت آینده آزاد خواهند شد.

فیدل کاسترو، رئیس جمهوری سابق کوبا در سال 1978 و 1979 میلادی بیش از 3000 زندانی را که ضد انقلابی توصیف شده بودند آزاد کرد. رائول کاسترو، برادر و جانشین وی در سال جاری میلادی 53 زندانی را به عنوان بخشی از تنش‌زدایی با آمریکا آزاد کرد. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، حدود 70 زنداین سیاسی همچنان در زندان‌های کوبا به سر می‌برند.

علی رغم اینکه این حکم عفو شامل زندانیان سیاسی نمی‌شود، اما کمیسیون غیردولتی برای حقوق بشر و سازش ملی رضایت خود را نسبت به این اطلاعیه اعلام کرد.

یکی از اعضای این کمیسیون گفت: ما خوشحالیم چرا که برای خانواده‌های این زندانیان این تصمیم بسیار خوب بوده و شرایط در زندان‌های کوبا خوب نیست.

انتهای پیام

کد N953499

وبگردی