آفتاب
فرهنگی در گفتگو با مهر:

بیگانه‌پسندها به دنبال زیر سوال بردن کمیسیون ویژه برجام هستند

بیگانه‌پسندها به دنبال زیر سوال بردن کمیسیون ویژه برجام هستند

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: کسانی که به دنبال اهداف بیگانه‌پسند هستند، به دنبال زیر سوال بردن کلیت مجلس و صلاحیت آن در بررسی برجام و جایگاه کمیسیون ویژه هستند.

محمدحسین فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به هجمه‌های دامنه‌دار رسانه‌های اصلاح‌طلب به کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس و جناحی خواندن ترکیب این کمیسیون، اظهار داشت: علت تاخیر در انتخاب اعضای کمیسیون این بود که از همه جریان‌های سیاسی کشور که نمایندگانی در داخل مجلس دارند، در این کمیسیون حضور یابند.

وی با اشاره به انتخاب اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام با رأی مستقیم و قاطع نمایندگان مجلس، تصریح کرد: هر گونه شبهه در موازین قانونی کار که انجام شده است، اقدامی علیه قانون و دموکراسی است.

عضو هیات رئیسه مجلس با رد ادعای رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر حرکت جهت‌دار و جناحی کمیسیون ویژه بررسی برجام، اظهار داشت: کسانی که به دنبال اهداف بیگانه‌پسند هستند، به دنبال زیر سئوال بردن کلیت مجلس، صلاحیت آن در بررسی برجام و کمیسیون ویژه بررسی برجام هستند.

فرهنگی خطاب به این رسانه‌ها گفت: آیا حصول اشراف و اطلاع اعضای کمیسیون بر کلیه سوابق و تاریخچه امر اشکالی دارد و اینکه بتوانند بر کلیه دقایق و ظرایف موضوع مسلط شوند، با کدام منطق از موازین رسیدگی منطقی می‌توانند مغایر باشند؟!

وی اضافه کرد: آنچه در حال حاضر در کمیسیون ویژه برجام در حال انجام است، این است که اشراف دقیقی بر موضوع بدست بیاید و ابعاد آن کاملاً بررسی و گزارش دقیق آن به صحن علنی مجلس و افکار عمومی ارائه شود.

منتظر رفتار طرف مقابل هستیم/احتمال تصویب مشروط برجام در مجلس

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در ادامه درباره مراحل پس از بررسی برجام در کمیسیون ویژه، گفت: ما منتظر رفتار طرف مقابل و موضع‌گیری‌های رسمی، مصوبات نهایی و مواضع غیررسمی آنها هستیم و در کنار آن مسائلی مانند تداوم تهدیدات و چگونگی برخورد با مساله تحریم‌ها که همه اینها تعیین‌کننده است، باید رصد شود و اگر حتی درصد اندکی حسن نیت در طرف مقابل دیده شود، مجلس، دولت و مردم در مسیری که تاکنون با مجوز نظام قدم گذاشته‌اند، حرکت می‌کنند.

فرهنگی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من این است که مجلس به طور مشروط برجام را تصویب خواهد کرد؛ یعنی با الزام دولت نسبت به اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود، محدودیت‌های صنعت هسته‌ای ما نیز اعمال شود، در غیر این صورت به همان نسبتی که تحریم‌ها برداشته می‌شود، ما نیز در خصوص محدودیت‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: چنین مصوبه‌ای با برجام مغایرت نخواهد داشت؛ بلکه در راستای تصویب شفاف برجام است و از اینکه از ابهام‌هایی که با عدم تصریح در مفاد برجام ممکن است بوجود بیاید، جلوگیری شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعبیر رئیس مجلس مبنی بر اینکه وزیر دفاع آمریکا هر روز پنجره را باز می‌کند و فریاد می‌زند که ما گزینه نظامی را روی میز داریم، اظهار داشت: باید دید این فریادهای آنها چه تناسبی با روح مذاکره و تفاهم دارد؛ به همین دلیل که ما منتظر رفتارهای رسمی و غیررسمی آنها در این حوزه می‌مانیم.

گزارش کمیسیون ویژه برجام به محض ارائه، در دستور روز مجلس قرار می‌گیرد

فرهنگی در ادامه درباره زمان احتمالی دریافت گزارش کمیسیون رسیدگی به برجام در صحن مجلس، عنوان کرد: ارائه گزارش، زمان دقیقی ندارد و هر لحظه که کمیسیون ویژه گزارش را ارائه کند، بلافاصله در دستور روز مجلس قرار می‌گیرد تا طبق آیین‌نامه داخلی قرائت شود و آثار خودش را نیز دارد.

وی درباره تصمیم مجلس پس از ارائه گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز گفت: در صورتی که لایحه‌ای از دولت نیاید که ظاهراً هم سخنگوی دولت گفته چنین قصدی ندارد، موضوع می‌تواند در قالب طرحی از سوی نمایندگان به صحن مجلس ارائه شود، تا پس از بررسی و تصویب در کمیسیون، مجدداً مراحل نهایی را در صحن علنی طی کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان ما محدود است و مهلت پیش‌بینی شده در برجام نیز به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، بلافاصله پس از تعیین تکلیف برجام در کنگره، موضع رسمی مجلس اعلام می‌شود.

فرهنگی اضافه کرد: طرح نمایندگان درباره برجام می‌تواند از سوی اعضای کمیسیون ویژه برجام، یا سایر نمایندگان و یا مشترک بین اعضای کمیسیون یا دیگر نمایندگان باشد، اما در هر صورت باید تشریفات شکلی را رعایت کند که حداقل 15 امضا جمع شود و به کمیسیون ارجاع شود تا پس از بررسی به صحن علنی بیاید.

کد N953111

وبگردی