آفتاب
60 مورد استفاده داعش از سلاح‌ شیمیایی در سوریه؛

داعش در عراق و سوریه سلاح شیمیایی ساخته و استفاده کرده است

داعش در عراق و سوریه سلاح شیمیایی ساخته و استفاده کرده است

در دو سال اخیر و از زمانی که سازمان ملل دستور نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه را صادر کرد، بیش از 60 مورد حمله شیمیایی در جریان جنگ داخلی این کشور انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس شواهدی که بی.بی.سی به آنها دست یافته، گروه تروریستی داعش در سوریه از گاز خردل استفاده کرده است.

شاهدان عینی در روستایی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که حمله‌ای شیمیایی از مواضع داعش صورت گرفته است.

یک کارشناس تسلیحات شیمیایی هم به بی‌بی‌سی گفت که شواهد بسیار قوی وجود دارد که در سوریه گاز خردل به کار گرفته شده باشد.

اگر چه دو سال پیش و با انتشار گزارش‌هایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، شورای امنیت سازمان ملل رای به خلع سلاح شیمیایی سوریه داد و با موافقت دولت سوریه زرادخانه شیمیایی آن تحت نظارت سازمان ملل منهدم شد با این حال همچنان گزارش‌هایی از استفاده از تسلیحات شیمیایی منتشر می‌شود.

ماه گذشته میلادی سازمان ملل طرح تحقیق درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تصویب کرد تا مشخص شود چه افرد، گروه‌ها یا حکومت‌هایی در استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه دست دارند.

دولت سوریه مکررا اتهام به کارگیری سلاح‌های شیمیایی را رد کرده است. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با بررسی سه مورد از حمله‌های صورت گرفته به سازمان ملل گزارش داد که "به طور قطع و یقین مواد شیمیایی به صورت مکرر و سازمان‌ یافته به عنوان سلاح" در سوریه به کار گرفته شده‌اند.

طارق نجیر رئیس بیمارستانی در شهر مارع سوریه جایی که آسیب‌دیدگان سوانح شیمیایی را می‌پذیرد، می‌گوید: پس از دیدن علایم به وجود گاز خردل مشکوک شده است.

دولت سوریه مخالفان را مسئول این حملات می‌داند.

از سودی دیگر، یک مقام رسمی دولت آمریکا به بی‌بی‌سی گفته است: شواهدی از ساخت و کاربرد مواد شیمیایی از سوی داعش به دست آورده است.

این مقام آمریکایی به بی‌بی‌سی گفته است که دولت آمریکا گمان می‌برد داعش در عراق و سوریه سلاح شیمیایی می‌سازد و از آن استفاده می‌کند.

به گفته این مقام آمریکایی، این باور آمریکا که داعش در سوریه و عراق، سلاح شیمیایی می‌سازد و به کار می‌برد، در حال تقویت است.

او گفته است که آمریکا چهار موقعیت در دو سوی مرز عراق و سوریه را شناسایی کرده که داعش در آنجا از مواد تشکیل دهنده ماده شیمیایی خردل استفاده کرده است.

این مقام رسمی گفته است این مواد شیمیایی به صورت پودر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

آمریکا گمان می‌کند این گروه مکانی برای ساخت این سلاح‌ها در اختیار دارد.

این منبع به بی‌بی‌سی گفته است که "آنها از خردل استفاده می‌کنند. ما مطمئنیم که این کار را انجام می‌دهند."

به گفته این منبع، مواد خردل احتمالا به شکل پودر استفاده می‌شوند و در ساخت مواد منفجره معمولی مثل خمپاره به کار می‌روند.

غبار خردلی ناشی از انفجار این خمپاره‌ها افرادی را که در معرض آن باشند دچار تاول‌های پوستی می‌کند.

این منبع رسمی گفته است که دست‌اندرکاران مسائل اطلاعاتی معتقدند در مورد این که چطور این گروه به این مواد مرگ‌بار شیمیایی دست پیدا کرده چندین نظریه وجود دارد.

به گفته این منبع رسمی، محتمل‌ترین تئوری از نظر آنها این است که گروه داعش این مواد را تولید می‌کند.

او می‌گوید: ارزیابی ما این است که آنها یک محل کوچک برای تحقیقات سلاح‌های شیمیایی دارند که در آنجا روی این مواد کار می‌کنند و تلاش می‌کنند به نتیجه بهتری برسند.

نظریه دیگر این است که شبه‌نظامیان گروه داعش، در عراق و سوریه به سلاح‌های شیمیایی دست پیدا کرده‌اند.

به گفته این منبع، بعید است این گروه در عراق به این مواد دست پیدا کرده‌ باشند چرا که در این صورت احتمالا نظامیان آمریکا در دوران کارزار نظامی‌شان در عراق که حدود یک دهه در این کشور به طول انجامید این مواد را پیدا می‌کردند.

این منبع رسمی همچنین گفته بعید است شبه‌نظامیان داعش این مواد شیمیایی را از حکومت سوریه به دست آورده باشند.

محتمل‌ترین تئوری به گفته این مقام رسمی، این است که این مواد با دانشی که به طور گسترده در دسترس این گروه است ساخته شده باشد.

او گفته که مواد خردلی یافت شده، محصولات پیچیده شیمیایی نیستند.

موضع‌ دولت آمریکا به گونه‌ای است که ادعای استفاده از مواد شیمیایی در عراق و سوریه را همچنان بررسی می‌کند اما این مقام رسمی که با بی‌بی‌سی گفت‌و‌گو کرده می‌گوید: سازمان‌های اطلاعاتی بسیاری معتقدند اکنون شواهد کافی برای اثبات این ادعاها در دست است.

این منبع رسمی که این اطلاعات را در اختیار بی‌بی‌سی گذاشته خواسته که ناشناس باقی بماند چرا که اجازه ندارد به صورت عمومی درباره این موضوع اظهارنظر کند.

انتهای پیام

انتهای پیام

کد N953077

وبگردی