آفتاب

تدابیر سفت و سخت بان کی مون برای ممانعت از جرایم جنسی صلح‌بانان

تدابیر سفت و سخت بان کی مون برای ممانعت از جرایم جنسی صلح‌بانان

دبیرکل سازمان ملل سوءاستفاده جنسی از سوی صلح‌بانان را «یکی از مسائل ناامیدکننده خود» خواند و تاکید کرد که سربازان صلح‌بان کشورهایی که در این خصوص اقدام نکرده‌اند را به کشورشان بازمی‌گرداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان ملل پس از آنکه مشخص شد اتهامات سوءاستفاده جنسی از سوی صلح‌بانان موثق هستند اقدام به پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه به این کشورها کرده بود.

اظهارات بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به نخستین ارزیابی جامع عملکرد صلح‌بانان طی 15 سال مطرح شده است و وی با پیشنهاد مطرح شده از سوی یک گروه عالی‌رتبه در خصوص ایجاد تغییرات اساسی در صلح‌بانان موافقت کرده است.

سازمان ملل بیش از 105 هزار سرباز و پلیس در 16 نمایندگی خود در خطرناکترین نقاط جهان مستقر کرده است. کشورهایی که اقدام به اعزام صلح‌بان کرده‌اند، حقوق ماهیانه‌ای برای این اقدام خود دریافت می‌کنند.

این در حالی است که آمریکا قرار است اواخر ماه جاری میلادی (سپتامبر) میزبان کنفرانس سازمان ملل باشد که هدف آن جلب توجه اروپا و سایر کشورهای توسعه یافته به مساله صلح‌بانی، حمایت مالی از آن، مهارت درخصوص جمع‌آوری اطلاعات، مهندسی، حمایت هوایی و پزشکی است.

بان کی مون در وب‌سایت سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است: اگرچه شمار صلح‌بانان از هر زمان بیشتر است، گسترش خشونت‌ها از اقدامات ما سبقت گرفته است.

در تابستان امسال اتهاماتی در خصوص جرایم جنسی صلح‌بانان مطرح شد که این مساله جمهوری آفریقای مرکزی را دچار نگرانی کرده است. این در حالی است که سازمان ملل سعی در تغییر سیستم صلح‌بانی دارد که هزینه امسال آن 8.2 میلیارد دلار خواهد بود.

بان کی مون تاکید کرد: من سربازانی را که در مناطقی بوده‌اند که در آنجا این جرایم رخ داده است و هیچ واکنشی نسبت به این مسائل نداشته‌اند به کشور خود بازمی‌گردانم.

وی تاکید کرد: از این پس کشورهایی که نامشان مرتبا در گزارش سالانه در خصوص کودکان و درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌های جنسی باشد دیگر حق مشارکت در فرآیند صلح‌بانی را ندارند.

دبیرکل سازمان ملل افزود که تا پایان سال «گروه‌های ضربتی» تاسیس خواهد شد تا ظرف 72 ساعت اقدام به جمع‌آوری شواهد در خصوص اتهامات سوءاستفاده جنسی می‌کنند و تحقیقات در این خصوص نیز باید شش ماهه به اتمام برسد.

وی تاکید کرد که طرح بازجویی از سربازان و نیروهای پلیس در خصوص این جرایم نیز تا پایان سال ارائه می‌شود.

بان کی مون گفت که قصد دارد نام کشورهایی که صلح‌بانان آنها اقدام به این جرایم کرده‌اند را اعلام کند، اما چگونگی اعلام این مساله پس از مشورت وی با اعضا مشخص می‌شود.

انتهای پیام

کد N953050

وبگردی