آفتاب
نیویورک تایمز گزارش داد

رای سنا به توافق هسته‌ای شکستی تلخ برای آیپک است

رای سنا به توافق هسته‌ای شکستی تلخ برای آیپک است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مخالفت دموکرات‌ها در سنای آمریکا با قطعنامه رد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را یک شکست تلخ سیاسی برای لابی قدرتمند صهیونیستی آیپک دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این گزارش، مقامات کمیته روابط عمومی آمریکا - اسراییل (آیپک) می‌دانستند که شرایط برای آن‌ها برای بلوکه کردن توافق هسته‌ای باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با ایران در کنگره به نفع‌شان نیست. اما این گروه صاحب نفوذ طرفدار اسرائیل سی میلیون دلار خرج تبلیغات خود برای باطل کردن توافق کرده است.

اما این کمیته روز پنج شنبه با یک شکست تلخ مواجه شد. اوباما شب گذشته رای کافی برای فائق آمدن بر قطعنامه رد توافق هسته‌ای را به دست آورد و آیپک که به دلیل نفوذ سیاسی‌اش در آمریکا شهرت دارد، به چشم خود دید که قدرت و شهرتش در واشنگتن کاهش یافته است.

کلیفورد کوپچان کارشناس امور ایران و رئیس گروه یوراسیا گفت: آنها شکست خوردند و نتوانستند حتی یک رای به دست آورند. آیپک همه راه‌ها را برای نابود کردن توافق پیمود. بنابراین، این بزرگترین شکست برای آیپک در سال‌های اخیر محسوب می شود.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: این شکست سوالات زیادی درباره آینده آیپک، گروهی که در سال 1951 چند سال بعد از تشکیل اسرائیل تاسیس شد به وجود آورده است. آیپک ظرفیت‌های سیاسی‌اش را از وفاداری نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه می‌گیرد اما این حمایت دو حزبی در هفته های اخیر و با اوج گرفتن بحث درباره توافق ایران فرو ریخت.

جمهوری‌خواهان همگی با آیپک در مخالفت با توافق هسته‌ای همراه بودند اما اکثر دموکرات‌ها از اوباما که این توافق را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده بود حمایت کردند.

دنیس راس مشاور سابق اوباما و عضو موسسه مطالعاتی واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک اظهار کرد: آنها قادر خواهند بود بار دیگر دست به کودتا بزنند. یکی از درس‌هایی که آنها باید بیاموزند این است که باید خیلی مراقب مناقشه هایی که ماهیت حزبی پیدا می‌کند، باشند زیرا این مناقشات به آنها به عنوان یک سازمان هزینه وارد می کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی آیپک هم اکنون با بحثی داخلی درباره نحوه برخورد با این شکست روبروست؛ گرفتن هزینه سیاسی از نمایندگان موافق که همگی دموکرات هستند و یا تلاش فوری برای برطرف کردن اختلافات با نمایندگان و کاخ سفید.

روز پنج شنبه چند منبع نزدیک به آیپک در مصاحبه‌هایی گفتند که این مسئله مورد بحث جدی قرار گرفته است. مارشال ویتمن سخنگوی آیپک گفت: ما هنوز بر روز بعد از توافق تمرکز نکرده‌ایم اما می‌خواهیم مطمئن شویم که اسرائیل در صورت اجرای این توافق قدرتمند باقی خواهد ماند.

آرون دیوید میلر کارشناس اندیشکده ویلسون گفت: مخالفت با ایران و توافق هسته‌ای که حتی موافقان آن درباره‌اش ملاحظاتی داشته‌اند، یک اولویت سازمانی برای آیپک بوده است، یک اولویت که موجب شد این گروه ماموریت خود را بر اساس آن تعریف و فعالان را بسیج کند. این مناقشه تا حدود زیادی حزبی شد و این یک چالش واقعی برای سازمانی است که برای حفظ قدرت خود نیازمند حمایت دو حزب است.

با این حال، آیپک روز پنج‌شنبه حتی در مواجهه با این شکست، مدعی پیروزی شد و در بیانیه ای اعلام کرد اکثر سنای دو حزبی با توافق مخالفت کرده است. منظور ایپک از اکثریت دو حزبی همه جمهوری‌خواهان و چهار سناتور دموکرات است.

انتهای پیام

کد N953045

وبگردی