آفتاب

مصاحبه هایی که تکذیب می شوند/احمد توکلی، احمد خاتمی و چند نماینده دیگر

مصاحبه هایی که تکذیب می شوند/احمد توکلی، احمد خاتمی و چند نماینده دیگر

روز گذشته گفت و گوی احمد توکلی با یکی از رسانه های برون مرزی (صدای آمریکا) خبرساز شد و او در واکنش به این گفت و گوی خود از آن به عنوان یک "غفلت بد" یاد کرد.

زینب صفری: روز گذشته خبر گفت و گوی احمد توکلی نماینده مجلس با یکی از رسانه های برون مرزی (صدای آمریکا) در حالی منتشر شد که بعد از آن توضیحاتی در شبکه اجتماعی تلگرام از سوی این نماینده پخش شد . در این توضیحات توکلی در پاسخ به واکنش ها به این مصاحبه گفته بود که تصور نمی کرده خبرنگار مذکور از صدای امریکا با وی تماس گرفته و بعد در ادامه اصل مصاحبه با این رسانه را اتفاق بدی توصیف کرده بود.

توکلی گفته بود: " سلام، نمی دانم چه چیزی از من نقل کرده است. اصرار کردم از کدام خبرگزاری زنگ میزنی گفت برای رادیو واشنگتن یا رادیو آمریکا، ذهنم اصلا به صدای آمریکا نرفت. تصورم به رادیو داخلی آنجا بود. سوال از لزوم تصویب برجام در مجلس بود که جواب دادم. بعد از اختلاف بین مجلس و دولت در این باره سوال کرد من با دقت گفتم این جور اختلاف برداشت ها بین سیاست مداران عادی است و نظر شورای نگهبان رفع اختلاف می کند. البته غفلت بدی پیش آمده است. اصل مصاحبه با صدای آمریکا اتفاق بدی است، خداوند این غفلت را جبران فرماید. از حساسیت شما هم تشکر می کنم". (ایــنـــجـــا)
اما این نخستین بار نیست که مسئولین و یا برخی چهره های سیاسی با رسانه های برون مرزی گفت و گو کرده و بعد درباره آن اظهار پشیمانی کرده اند.
از جمله شهریورماه 91 بعد از زلزله آذربایجان شرقی "غلامحسین مسعودی ریحان" یکی از نمایندگان اهر و هریس در مجلس هشتم در گفتگوی تلفنی با "مسیح (معصومه) علی نژاد" که خود را روزنامه نگار آزاد معرفی کرده بود به نحوه ی خبررسانی صدا و سیما در مورد زلزله ی آذربایجان شرقی انتقاد کرده و گفته بود که رییس جمهور یا رییس مجلس با شنیدن چنین اتفاق بزرگی باید خودشان را به مناطق زلزله زده می رساندند .... او در این گفت و گو وضعیت مردم زلزله زده را بسیار نامناسب توصیف کرده و گفته بود: متاسفانه آماری که پزشکی قانونی می گوید بیش از سیصد نفر کشته شده، اما تعدادی از کشته ها را در خود روستاها دفن کرده اند. بالای دو هزار نفر زخمی شدند و آمارها هم نشان می دهد میزان کشته شده ها به هزار نفر هم برسد. او در بخش دیگری از گفت و گوی خود با گله مندی از نحوه خبررسانی درباره زلزه گفته بود: بی بی سی بهتر از رسانه ی ملی خودمان گزارش های مربوط به زلزله را پخش کرد.
او اما بعد از انتشار این گفت و گو واکنش متفاوتی به این موضوع داشته و در اظهاراتش هر گونه مصاحبه با "یک فرد پناهنده شده به غرب" را تکذیب کرده و گفته بود که تنها با خبرنگار خبرگزاری ایلنا مصاحبه کرده است. او تاکید کرده بود:" اینجانب هیچ مصاحبه ایی با خارج از کشور نداشتم".
اما علاوه بر مسعودی ریحان، "عباس فلاح باباجان" نماینده ی اهر و هریس در مجلس نهم نیز همان زمان و بعد از زلزله آذربایجان گفت و گوی مشابهی با علی نژاد داشت. او در این گفت و گو در اظهارات جالبی از مردم خواسته بود که کمک های و نیازهای اولیه ی زلزله زدگان را به جای اینکه به هلال احمر بسپارند تا در آنجا خراب شود، به صورت اکیپ های خودجوش، خودشان به دست مردم زلزله زده در روستاها برسانند: اگر کمک ها را به هلال احمر بدهند، هلال احمر این کمک ها را چون نگه می دارد، خراب می کند، خواهش می کنم خودشان به صورت خودجوش به صورت اکیپ های اهدایی بیاورند به روستاها. اینجا که منطقه جنگی نیست خواهش می کنم کمک ها را بیاورند به دست روستاییان برسانند.
با انتشار این سخنان باز هم این نماینده مجلس بود که چنین گفت و گویی را تکذیب کرد. او با بیان این مطلب که از بی بی سی فارسی نیز برای مصاحبه با وی تماس گرفته شده، گفت که سخنان وی را تحریف کرده اند.
افزون بر این سال گذشته نیز مصاحبه ای از آیت الله احمد خاتمی با مسیح علی نژاد منتشر شد که از او درباره اتفاقاتی که در جهرم افتاده و طی آن جوانی به چند خانم با چاقو حمله کرده و گفته می شد این حملات بر اساس برخی سخنان آیت الله خاتمی بوده است پرسیده بود. آیت اله خاتمی هم در پاسخ به علینژاد گفته بود": من این حرف را دو سال پیش با این عبارت گفتم که خون های پاک و امثال خون بهشتی در این عرصه باید ریخته شود تا فضا پاک شود. آنچنان که شهید مظلوم آیت الله بهشتی خون داد و نفاق از بین رفت. من گفتم خون های پاک باید ریخته شود و نه خون های آلوده" . اما بعد از پخش این سخنان از شبکه "من و تو" امام جمعه تهران در واکنش به موضوع مصاحبه وی مسیح علی نژاد گفت: بنده هیچگاه با افرادی که با عنوان خبرنگار از ایران فرار کرده و برای دشمنان ملت ایران، خوش خدمتی می‌کنند، مصاحبه نکرده و نمی‌کنم.

آیت‌الله سید احمد خاتمی درباره فایلی که مسیح علی‌نژاد از وی به عنوان مصاحبه تلفنی منتشر کرده، گفته بود: این به اصطلاح خبرنگار، ابتدا خود را خبرنگار یک رسانه داخلی معرفی و سپس یک سؤال پرسید که بنده در ابتدا، تنها یک جمله گفتم و بعد از آن ایشان خودش را معرفی کرد که اینجانب بلافاصله گفتم که با فرد فراری و ضدایرانی مصاحبه نمی‌کنم.وی گفت: بنده هیچگاه با افرادی که با عنوان خبرنگار از ایران فرار کرده و برای دشمنان ملت ایران، خوش خدمتی می‌کنند، مصاحبه نکرده و نمی‌کنم.
حالا ظاهرا این اتفاق اینبار برای احمد توکلی رخ داده و او هم بعد مصاحبه با یک رسانه برون مرزی این کار را "غفلت" توصیف کرده است.
کد N952907

وبگردی