آفتاب

سفر مدیران 130 شرکت فرانسوی به ایران

سفر مدیران 130 شرکت فرانسوی به ایران

گروه لابی تجاری فرانسه موسوم به مدف (Medef) هیاتی متشکل از حدود 130 شرکت شامل شرکتهای بزرگی مانند توتال و پژو را در یک سفر سه روزه از 21 تا 23 سپتامبر (30 شهریور تا اول مهر) به ایران می‌فرستد.

به گزارش ایسنا، تیبو دو سیلگی، نایب رییس شرکت ساختمان سازی وینسی و یکی از اعضای مدف که ریاست این هیات را برعهده دارد، به خبرنگاران گفت: این دیدار برای ما بسیار اهمیت دارد. از زمان توافق هسته‌ای ماه ژوییه، شرکتهای فرانسوی از رقیبان اروپایی، آمریکایی و آسیایی خود در احیای روابط اقتصادی با ایران عقب افتاده‌اند. بنابراین اکنون باید فرصتهای از دست رفته را جبران کنند. وی به کشورهای آلمان، اتریش، چین و آمریکا اشاره کرد که از شرکتهای فرانسوی جلو افتاده اند.

بر اساس گزارش رویترز، وزیران بازرگانی و کشاورزی فرانسه نیز این هیات را در سفر به ایران همراهی می‌کنند.

فرانسه با وجود سابقه طولانی روابط تجاری، سیاسی و اجتماعی با ایران، در جریان مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهان سخت‌ترین موضع را در قبال تهران داشت. اما لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که برای بهبود روابط فیمابین در تابستان به تهران سفر کرد، مکررا اظهار کرده است بر این باور است که موضع مذکور پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه ایران، به شرکتهای فرانسوی لطمه نخواهد زد.

وی برخلاف سایر وزیران غربی و با وجود اینکه با وزیران کلیدی ایران در بخشهای انرژی، حمل و نقل و خودروسازی دیدار کرد، در سفرش هیچ یک از مدیران شرکتهای فرانسوی را همراه نیاورد.

بر اساس این گزارش، برداشته شدن تحریمهای ایران ممکن است در سه ماهه اول سال 2016 آغاز شود. توافق هسته ای ژوییه از سوی شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است.

شرکتهای فرانسوی مانند خودروساز پژو و غول نفتی توتال از نظر تاریخی حضور چشمگیری در بازار ایران داشته اند اما تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا که در سال 2011 علیه ایران وضع شد، این شرکتها را وادار به خروج از این کشور کرد.

طبق برآورد وزارت خارجه فرانسه، واردات از ایران به فرانسه از 1.77 میلیارد یورو در سال 2011 به 62 میلیون یورو در سال 2013 کاهش یافت و صادرات فرانسه به ایران طی مدت مذکور از 1.66 میلیارد یورو به 494 میلیون یورو تنزل کرد.

بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا در سال 2014 به دلیل انجام مبادلاتی برای ایران به نقض تحریمهای آمریکا متهم شد و به پرداخت نزدیک به 9 میلیارد دلار جریمه محکوم شد.

دیپلماتهای فرانسوی اظهار می‌کنند بانکهای این کشور مردد بوده و پیش از حمایت از شرکتهای فرانسوی در ایران، منتظر هستند ببینند رهبران آمریکایی چگونه به برداشته شدن تحریمهای ایران واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از شرکت‌های فرانسوی با وجود فشارهای سیاسی و موضع مخالف پاریس نسبت به فعالیت هسته ای ایران، همکاری‌های تجاری بلندمدتی با ایران داشته اند. اگرچه فرانسه در کنار آمریکا به اعمال فشار علیه ایران به بهانه واهی نظامی بودن فعالیت هسته‌ای کشور پرداخت، اما پس از امضای توافق هسته ای مقدماتی، یک هیات تجاری فرانسوی که نمایندگان 116 شرکت از جمله توتال، لافارژ و پژو در آن حضور داشتند، به تهران سفر کرد تا به بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری بپردازد و نگرانی مقامات آمریکایی را نسبت به سستی متحد اروپایی‌اش در جبهه تحریم‌ها علیه ایران برانگیخت.

انتهای پیام

کد N952783

وبگردی