آفتاب
میرگلوبیات:

با اقدامات خودسرانه به تخریب آثار تاریخی دامن نزنیم

با اقدامات خودسرانه به تخریب آثار تاریخی دامن نزنیم

‌نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید با اقدامات خودسرانه متولیان آثار تاریخی به تسریع در نابودی آثار ارزشمند تاریخی دامن بزنیم.

شهلا میرگلوبیات در حاشیه بازدید معاون پارلمانی میراث فرهنگی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، افزود: هرگونه مرمت و بازسازی آثار تاریخی باید با نظر کارشناسی و مدیریت علمی میراث فرهنگی کشور صورت گیرد.

وی با انتقاد از «برخی اقداماتی که از سوی پیمانکاران فاقد صلاحیت علمی در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، بدون نظر میراث فرهنگی انجام می‌شود»، اظهار کرد: برون‌رفت از وضعیت تخریب آثار تاریخی باید از طریق پیمانکارانی انجام شود که مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی باشند.

وی با اشاره به «برخورداری ساوه از بیش از 400 اثر ثبت شده تاریخی» گفت: شهرستان ساوه علی‌رغم برخورداری از این حجم اثر تاریخی متاسفانه سهم ناچیزی از اعتبارات مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی را دریافت می‌کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر «لزوم مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و مردم به منظور صیانت از آثار تاریخی» تصریح کرد: نباید از اعتبارات مجموعه میراث فرهنگی توقع معجزه داشته باشیم بلکه با همین اعتبارات اندک که محدودیت نیز دارد نگهداری از این آثار را در قالب یک کار تیمی انجام دهیم.

وی هم‌چنین با تاکید بر «تشکیل کمیته صیانت از آثار فرهنگی» گفت: تشکیل این کمیته و اختصاص اعتبارات ملی و حمایت مدیران استانی می‌تواند علاوه بر تقویت حس نگهداری و حفظ این آثار، این مناطق را به یکی از نقاط مطلوب در حوزه گردشگری تبدیل کند. قطعا حفظ آثار تاریخی میزان حضور گردشگران را در شهرستان تقویت کرده و با معرفی درست این آثار صنعت گردشگری رونق گرفته و به نفع اقتصاد این منطقه است.

وی گفت: بناهای تاریخی ساوه نظیر مسجد هزار ساله جامع این شهر هویت تاریخی و تمدن کهن این منطقه است و وظیفه همه ما امانتداری از این میراث ارزشمند و تحویل آن به آیندگان است.

میرگلوبیات با بیان این‌که «از جمله ارکان اقتصاد بدون نفت، صنعت گردشگری است»، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت آثار تاریخی و باستانی به عنوان هویت دینی و ارزشی یک کشور استفاده کرده و صنعت گردشگری را رونق بخشید.

انتهای پیام

کد N952574

وبگردی