آفتاب

واکنش دو نماینده به گزارش جلیلی: روسیه از آمریکا و انگلیس بدتر است/ چقدر نشست ها با جلیلی صمیمانه اس

واکنش دو نماینده به گزارش جلیلی: روسیه از آمریکا و انگلیس بدتر است/ چقدر نشست ها با جلیلی صمیمانه اس

انتخاب نوشت: سعید جلیلی در نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: اگر یک کشور نسبت به ایران اعتراض کند، تحریم ها باز می گردد.

برخی از محورهای سخنان جلیلی که امروز از شبکه 6 سیما پخش شد، در زیر می آید:

**اکنون ما موردی را فراتر از نظارت هاي پيشين پذیرفته ایم که نظارت بر تعهدات طبق برجام است که دایره وسیع تری را شامل می شود. برای مثال نباید از دوربین های خاصی استفاده کنیم علیرغم آن در گزارش اخیر آژانس گفته شده دسترسی جهت نظارت ها در اختیار آژانس قرار گیرد که بر اساس آن چهار مورد اسناد و اطلاعات، تجهیزات، اماکن و افراد باید در دسترس باشند که خلاف نظارت های متعارف بین المللی است.

**همچنین نظارت های 10، 15، 20 و 25 ساله ای نیز فراتر از پروتکل پذیرفته شده است، از طرفی حضور دائمی آژانس در کشور نیز مورد پذیرش در توافق فعلی قرار گرفته و دست آژانس نیز در راستی آزمایی جهت استفاده از تکنولوژی سانتریفیوژ گازی نیز باز گذاشته شده است.

**برای اقلام دوگانه تاکید شده است مجوزهایی از کشور واردکننده و آژانس گرفته شود و همچنین آمده است که این اقلام مورد راستی‌آزمایی و بازرسی قرار گیرد. آژانس می‌تواند دسترسی‌هایی در این زمینه داشته باشد که در واقع شامل دسترسی نظامی و غیرنظامی می‌شود و از آنجایی که این نظارت عام خواهد بود، مغایر با خطوط قرمز است.

**در تمام اختلاف‌نظرها در مواردی که به نفع ما بوده است، تصمیم‌گیری با اجماع اعضا در نظر گرفته شده است، اما در موضوع نظارت نظامی رأی‌گیری 5 از 8 در قطع‌نامه دیده شده است که به نظر می‌رسد غرب به هر دلیلی موفق به دریافت رأی برای بازرسی از سایت‌های ما را به دست خواهد آورد.

**{در پاسخ به گفته های علاالدین بروجردی در مورد نقاط قوت برجام} این که ده هزار کیلو مواد ما بشود 300 کیلو 19 هزارتای ما بشود 5 هزارتا، آب سنگین اینطوری بشود، اینها کدامشان نگران کننده است؟ اینکه سانتریفیوژ شما بعد از 40 سال بتواند نیاز امروزتان را تامین کند، اینکه نظارت های این فرمی که فراتر از پرتکل است انجام بشود، اینکه آنها دسترسی هایی که می خواهند به اسناد ، افراد ، مراکز ، تجهیزات فراهم شود اینها کدام می تواند قوت باشد؟

** استثنایی بر ما تحمیل شده است و شما حتما تایید نمی کنید و نمی پذیرید و یا حداقل به عنوان یک چیز مطلوب بیان نمی کنید. *این که ما هم در حقوق و هم در تکالیف و هم در نظارت سازوکارها و هم در دسترسی ها در همه این چیزها به این شکل استثنا قرار بگیریم اینها آن چیزی است که بقیه نگرانند که امتیازی به ما داده شده است.

**ما که در این فضا نمی خواهیم خودمان را گول بزنیم خود دوستان می گفتند که روس ها این را مطرح کردند که اگر بخواهد مبنا شود فردا برای بقیه این را ما نمی پذیریم که به بقیه هم این چیزها تحمیل شود و دنبال شود .

**پرونده ایران متاسفانه تا حداقل 10 سال ذیل ماده 41 باقی ماند.

*حاشیه ها

- علی باقری {عضو تيم هسته اي پيشين هسته اي} در بخشی از اظهاراتش گفت: قطعنامه اخیر باهمکاری ایران توسط نظام سلطه علیه ما صادر شده است.

-  مسعود پزشکیان در واکنش به سخنان علی باقری گفت: روسیه از آمریکا و انگلیس هم بدتر است.

- عباسعلی منصوری آرانی به کنایه گفت: برخلاف جلسات دیگر، نشست با آقای جلیلی همراه با صمیمیت بسیاری برگزار می شود.

- فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از انتخاب دکتر روحانی، احمدی نژاد به من دستور داد و گفت تا زمان انتقال رسمی دولت جدید که مذاکراتی وجود ندارد، شما تمام سانتریفیوژها را راه اندازی کنید تا دست دولت بعدی برای مذاکرات بالا باشد.

2727

 

 

کد N952436

وبگردی